اسلوفشن یا مد آهسته!



چگونه در جنبش اسلو فشن یا مد آهسته پیروز شویم؟

به گفته فدراسیون بین‌المللی پوشاک (IAF)زمان مد سریع یا فست فشن دیگر گذشته است و خریداران به دنبال محصولات کمتر با کیفیت بالاتر و زمان تحویل کوتاه‌تر هستند، از این رو کشورهایی مانند ترکیه بسیار مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌اند. 

کشور ترکیه به دلیل دسترسی به مواد اولیه و حمایتی که از سوی دولت می‌شود، تمرکزش بر روی تولید محصولاتی با کیفیت‌ بالاتر و ارزش افزوده بیشتر یا همان جنبش اسلو فشن است، که امروزه به جای اقلام ارزان و تولید انبوه فست فشن، بسیار مورد توجه است.

فدراسیون بین‌المللی پوشاک هشدار می‌دهد که با بالارفتن قیمت انرژی، افزایش تورم و هزینه‌های زندگی، پوشاک دیگر در لیست خریدهای ضروری افراد نیست.  به همین دلیل کشورهای تامین کننده پوشاک جهان، در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی سفارشات لباس خود خواهند بود.

این فدراسیون در مورد اینکه صنعت پوشاک چگونه می‌تواند در این شرایط چالش برانگیز بازار از طریق همسو شدن با روندهای جدید مد همچنان رشد کند، راهکارهایی پیشنهاد می‌دهد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

راهکارهای حفظ شرایط و رشد مداوم در صنعت پوشاک

·       از تامین کنندگان خود حمایت کنید.

تورم در اغلب نقاط دنیا رشد چشمگیری داشته است تا جایی که در ایالات متحده و اروپا در آینده نزدیک به ۱۰ درصد خواهد رسید، اما قیمت پوشاک (در انتهای چرخه تولید) به طور متوسط تنها ۱ درصد رشد کرده است. برندها به تامین کنندگان خود نیاز دارند، بنابراین باید به دنبال حمایت مالی از تولیدکنندگان برای اطمینان از پایداری و بقای بلندمدت آنان باشند.

·       درک پایداری هزینه دارد!

 از تامین کنندگان انتظار می‌رود محصولات خود را در کارخانه‌های ایمن و پایدار تولید کنند و با کارکنان خود رفتار خوبی داشته باشند. این موارد نیاز به سرمایه گذاری دارد، اما تولیدکنندگان در ابتدا باید به فکر سود و بقای خود باشند. خریداران پوشاک با در نظر گرفتن این موارد، باید پشتیبانی مالی خود را از تولیدکنندگان بیشتر کنند.

·       سرمایه گذاری برروی دیجیتالی شدن

 آسیا زمانی پادشاه لباس‌های ارزان و تولید انبوه بود، اما اکنون اولویت کیفیت بالاتر، ارزش افزوده بیشتر و حجم سفارش کمتر است. فن‌آوری‌های دیجیتال در مرحله طراحی و تولید به کاهش ضایعات کمک می‌کنند و مزایای زیادی در بلندمدت به همراه دارند. برای حمایت از این تحول، دانشگاه ها و موسسات دانشگاهی باید بیشتر بر برنامه‌های طراحی مد و فناوری تمرکز کنند.

·       جذب استعدادهای جوان

تغییر نسل را باید قبول کرد و با آغوش باز پذیرفت. جوانان با ذهنیت متفاوتی به مد فکر می‌کنند. صنعت به جای اینکه انتظار داشته باشد که تازه واردان رویکرد خود را تغییر دهند، باید با این موضوع کنار بیاید. این یک مورد ضروری است که طراحان جوان را در این فرآیند بگنجانیم زیرا آن‌ها درک بیشتری از صنعت امروز و آینده مد دارند.

·       محصولات را با در نظر گرفتن طول عمر آن‌ها طراحی کنید.

این جنبش یک ماموریت مهم دارد و آن کاهش ضایعات حاصل از تولیدات نساجی است که توجه به آن کمک بزرگی به عبور از مد سریع به مد آهسته خواهد کرد. کاهش تولید و افزایش کیفیت به این معنی است که محصولات خریداری شده توسط مصرف‌کنندگان می‌توانند برای مدت طولانی‌تری مورد استفاده قرار گیرند. تمام لباس‌ها باید از مواد تجدیدپذیر، قابل بازیافت و همچنین قابل تعمیر ساخته شوند که رعایت این موارد به توسعه هدفمند صنعت پوشاک کمک شایانی خواهد کرد.

 

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز

مرجع: just-style.com