فست فشن چیست؟ و چرا مشکل ساز است؟


لباس‌­های ارزان ، مطابق با مد روز که به مقدار انبوه تولید می­‌شوند و بر محیط زیست تاثیر گذار هستند، فست فشن را توصیف می­‌کنند. این لباس­‌ها به دلیل مد روز و مقرون به صرفه بودنشان مورد توجه خریداران قرار می­‌گیرند. اما از آنجاکه دوام و پایداری کافی ندارند به سرعت از مد افتاده و دور ریخته می‌­شوند.

علاوه بر مسائل زیست محیطی ، لباس‌های مد سریع، نگرانی­‌های اخلاقی زیادی ایجاد می‌­کنند. این لباس‌­ها اغلب در کارگاه هایی تولید می‌­شوند که در آن کارگران برای مدت طولانی بدون امنیت شغلی استخدام می‌شوند.

تعریف مد سریع(fast fashion):

در سال 1960 ، میانگین خرید لباس یک فرد بزرگسال آمریکایی سالانه کمتر از 25 لباس بود. یک خانوار متوسط آمریکایی بیش از 10 درصد درآمد خود را صرف لباس و کفش می­‌کردند. و حدود 95٪ لباس‌­های فروخته شده در ایالات متحدۀ آمریکا، در ایالات متحده تولید می­‌شدند.

اما همه چیز از دهۀ 70 شروع به تغییر کرد. کارخانه­‌های عظیم و کارگاه‌­های نساجی در چین و سایر کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین افتتاح شدند. این کارخانه­‌ها با نیروی کار و مواد اولیۀ ارزان ،به سرعت شروع به تولید لباس­‌های ارزان قیمت کردند. در دهۀ 80 ، چند فروشگاه بزرگ خرده فروشی آمریکایی شروع به تولید به غیر از منابع اصلی کردند.

واضح است که با ارزان بودن لباس ، قدرت خرید مصرف کنندگان بیشتر می­‌شود. امروزه ، میانگین خرید آمریکایی ها هر ساله حدود 70 قطعه لباس است، این در حالیست که کمتر از 3.5 درصد بودجۀ خود را صرف خرید لباس می‌­کنند. اکنون فقط حدود 2 درصد از لباس‌های فروخته شده در ایالات متحدۀ آمریکا تولید شده در ایالات متحده هستند.

به دلیل استقبال شدید مصرف‌­کنندگان برای کالاهای جدید ، شرکت­‌های مد به جای عرضۀ فصلی لباس (چهار بار در سال) به عرضۀ مکرر روی آورده‌­اند.

برندهای متداول که از  مد سریع پیروی می­‌کنند شامل: Zara ، H&M ، UNIQLO ، GAP ، Forever 21 و TopShop هستند.

مشکلات فست فشن

گرچه ممکن است مصرف‌کنندگان از داشتن لباس‌­های ارزان و شیک لذت ببرند ، اما فست فشن به دلیل تأثیرات محیطی و اخلاقی مورد انتقاد قرار گرفته است.

ضایعات نساجی

به احتمال زیاد ما لباس‌­های ارزان قیمت و متناسب با مد را راحت­‌تر نسبت به لباس‌­های گران قیمت با کاربرد همیشگی، دور می­‌اندازیم. براساس گزارش خبرگزاری محافظت از محیط زیست( EPA) ، 17 میلیون تن پسماند نساجی در سال 2018 تولید شده است که فقط 2.5 میلیون تن از آن بازیافت شده است.

 

براساس گزارش شورای بازیافت نساجی ، به طور متوسط آمریکایی‌ها هر ساله حدود 70 پوند لباس و سایر منسوجات را دور می‌­اندازند. طبق گزارش سال 2017 ،در هر ثانیه در آمریکا معادل یک کامیون زباله از لباس در محل‌­های دفن زباله ریخته و یا سوزانده می‌شوند.

طبق این گزارش ، سالانه 500 میلیارد دلار ضرر به دلیل پوشاکی که به سختی پوشیده می­‌شوند یا قابل بازیافت نیستند ، بوجود می‌آید.

انتشار گاز CO2

علاوه بر حجم عظیم زباله در محل دفن زباله ، مد سریع، از طریق انتشار گازکربن بر محیط زیست تأثیر می‌­گذارد. طبق بنیاد الن مک آرتور ، صنعت مد هر سال عامل انتشار 10٪  CO2 منتشر شده در جهان است. این مقدار بیش از مقدار همۀ پروازهای بین المللی و حمل و نقل‌­های دریایی است. محققان پیش­‌بینی می­‌کنند که اگر اوضاع تغییر نکند ، تا سال 2050 صنعت مد یک چهارم بودجۀ کربن جهان را تولید خواهد کرد.

انتشار کربن در حین حمل و نقل محصول از کارخانه­‌ها به فروشگاه‌­های خرده فروشی اتفاق می­‌افتد. سپس مجدداً توسط خریدار هنگام خرید ، به صورت حضوری یا آنلاین رخ می‌­دهد. و بار آخر زمانی اتفاق می­‌افتد که مصرف کننده محصول را دور بیندازد یا آن را به محل دفن زباله برده و گاها بسوزاند.

آلودگی آب

علاوه بر آلودگی CO2 ، این صنعت می‌­تواند آلودگی دریایی را نیز تشدید کند. لباس­‌های تولید شده از پارچه‌های مصنوعی می‌توانند حاوی پلاستیک‌های ریز باشند. هنگامی که آنها شسته ­شوند یا در محل دفن زباله تحت باران قرار گیرند ، این تکه‌­های کوچک پلاستیکی به سیستم فاضلاب وارد شده و در نهایت به اقیانوس راه پیدا می‌­کنند.

مطالعات نشان داده است که فیبرهای پلاستیکی می‌توانند در معدۀ حیوانات دریایی قرار گیرند. مطالعۀ منتشر شده در علوم و فن آوری محیط زیست نشان داد که بیش از 1900 الیاف به طور متوسط فقط طی یک مرحله شست و شوی یک لباس مصنوعی، خارج می‌­شوند.

شرایط کار ناامن

تولید با سرعت، انبوه لباس­‌های ارزان قیمت ، شرایط تولید غیرحرفه‌­ای را ایجاد می‌­کند. در این کارخانه­‌ها اغلب کارگران در شرایط ناامن با دستمزد کم و ساعات طولانی مشغول به کار هستند. بر اساس گزارش EcoWatch ، در بسیاری از موارد، کودکان به کار گرفته می­‌شوند که این امر نقض حقوق بشر است.

کارگران ممکن است در معرض رنگ و مواد شیمیایی سوزش­‌آور قرار گیرند و امنیت آن­‌ها به خطر بیوفتد.

جایگزین مد سریع

جایگزین مناسب برای مد سریع، مد آهسته نامگذاری شده است.

این نام توسط مشاور و نویسندۀ eco textiles کیت فلچر ابداع شده است و در مورد خرید لباس­‌های پایدار، باکیفیت و تولید شده با روش­‌های اخلاقی صدق می­‌کند.

فلچر می نویسد: "مد آهسته(Slow Fashion) دیدگاهی برای آینده­­‌ای متفاوت - و پایدارتر - برای صنعت نساجی و پوشاک است هم­چنین فرصتی برای تجارت به گونه­‌ای که به کارگران، محیط زیست و مصرف‌کننده به یک اندازه احترام گذاشته شود، ایجاد می‌­شود.

هنگام خرید ، سعی کنید کیفیت را نسبت به کمیت و همیشگی بودن لباس را نسبت به مد روز بودن ارجع بدانید. از خود بپرسید آیا این لباس برای مدت طولانی دوام خواهد داشت و آیا در سبک و استایل شما باقی خواهد ماند؟ و همچنان مایل به پوشیدن آن هستید؟ همچنین، هنگام خرید، سعی کنید تحقیق کنید که آیا تولیدکننده از روش­‌های پایدار و منصفانه برای کارگران خود استفاده می‌­کند یا خیر.

ممکن است به جای خرید لباس‌­های نو، به خرید لباس‌­های دست دوم رو بیاورید. اکثر فروشگاه‌­های اقتصادی ، نه تنها زندگی جدیدی به لباس می­‌بخشند ، بلکه از بودجۀ خود برای کمک به امور خیریه نیز استفاده می‌­کنند.

 

تعمیر، مراقبت و اهدا

اقدامات متنوعی برای ماندگاری بیشتر لباس و دور نینداختن آن­‌ها می­‌توانید انجام دهید. به طور مثال لباس‌­ها را فقط در صورت لزوم بشویید، از مواد شویندۀ ملایم استفاده کنید تا عمر آن­‌ها بیشتر شود.

به جای کنار گذاشتن وسایل آسیب دیده، پارگی‌­ها، زیپ‌­های شکسته و دکمه­‌های گمشده را تعمیر کنید.

آنچه را که دیگر نمی­‌پوشید اهدا کنید. با دوستان خود مبادلۀ لباس داشته باشید.

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز

مرجع: www.treehugger.com