استفاده از ضایعات کشاورزی در صنعت نساجی


   

پائولین‌ هارمسن از دانشگاه و موسسۀ تحقیقات واگنینگن هلند می‌گوید صنعت نساجی به مواد خام پایدار و تجدیدپذیر بیشتری برای کاهش تأثیرات منفی بر آب و هوا نیاز دارد. امروزه 60 درصد از کل لباس‌ها از الیاف مشتق شده از سوخت‌های فسیلی ساخته می‌شوند. در آینده‌ای نه چندان دور کاه برنج یا ساقة موز در لباس‌ها یافت می‌شود. با استفاده از این مواد خام، صنعت نساجی می‌تواند پایدارتر شود.

Fashion for good در جدیدترین پروژه خود با عنوان "ضایعات کشاورزی استفاده نشده"، می‌خواهد زباله‌های کشاورزی را به الیاف تبدیل کند. در این پروژه امکان تولید الیاف با استفاده از ضایعات کشاورزی مانند پوستة برنج، کنف، کاه گندم، موز و آناناس را ارزیابی و فناوری‌هایی را که می‌توانند با موفقیت ضایعات کشاورزی را به الیاف نساجی پایدار تبدیل کنند، بررسی می‌کند.

در این پروژه منبع جدیدی از مواد اولیه برای صنعت مد بررسی می‌شود که درصورت موفقیت آمیز بودن، ضایعات دو صنعت کشاورزی و نساجی را به سمت صفر می‌برد. کاترین لی، مدیر عامل Fashion for Good در بیانیه‌ای مطبوعاتی توضیح داد: با استفاده از فناوری‌های نوآورانه برای توسعه الیاف طبیعی، می‌توانیم فشار روی الیاف طبیعی موجود را کاهش دهیم و از مواد و منابع ناپایدار دور شویم.

 

 

 

چرا زباله‌های کشاورزی مشکل ساز است؟

از نظر تئوری، ضایعات کشاورزی نباید مشکلی ایجاد کنند، زیرا می‌توان از آن‌ها به طرق مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال به عنوان خوراک دام، سوخت زیستی یا برای استفاده در مقاصد صنعتی. با این حال، در واقعیت، زباله‌های کشاورزی چالش‌های مهمی‌ را برای کشاورزان ایجاد می‌کند و در بسیاری از موارد، زباله‌ها تغییر کاربری داده نشده و اغلب سوزانده می‌شوند. طبق گزارش Fashion for Good ، سالانه بالغ بر 92 میلیون تن ضایعات کشاورزی تنها در هند سوزانده می‌شود که در سال 2017 منجر به تولید تقریباً 149 میلیون تن CO2 شده است. از طرف دیگر، در صنعت نساجی کشاورزی و تولید الیافی مانند پنبه و پلی استر 39 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش می‌دهد.   


   

 Fashion for Good در پروژه "ضایعات کشاورزی استفاده نشده" می‌خواهد نشان دهد که زباله‌های کشاورزی نباید مشکل ساز باشند، بلکه می‌توانند یک فرصت باشند. در این پروژه سعی شده است، فرصت‌هایی را برای استفاده مجدد از ضایعات کشاورزی در ترکیبات الیاف طبیعی جدید به عنوان جایگزینی برای الیاف طبیعی معمولی و الیاف حاصل از مواد ناپایدار مانند نفت کشف کند. فاز اولیه تحقیقات به اتمام رسیده و پژوهش‌گران در حال بررسی داده‌ها هستند.

منبع      fashionunited.uk