کیسه‌های قابل بازیافت پلی اتیلنی

 محققان بخش مهندسی در موسسۀ فناوری ماساچوست(MIT) تاکید می‌کنند که پارچه‌های پلی اتیلن (PE) سبک وزن، کم هزینه  و قابل بازیافت هستند و نسبت به پلی استر وپنبه به انرژی کمتری برای تولید نیاز دارند.


دانشمندان پلی اتیلن را - که معمولاً در کیسه های پلاستیکی استفاده می‌­شود- به الیاف، نخ  و پارچه تبدیل کرده‌­اند که‌دارای اثرات زیست محیطی کمتری نسبت به برخی از منسوجات اورتودکس است.

بر اساس این مطالعه که در Nature Sustainabilityمنتشر شده است، می‌­توان به دیگر عملکردهای مهم مثل سریع خشک­ شدن، مقاومت عالی دربرابر لکه و قابلیت رنگرزی خشک در طول ساخت اشاره کرد.

پیش از این، اصلی‌ترین دلیل برای عدم استفاده از پلی اتیلن به عنوان یک منسوج پوشیدنی، خاصیت آبگریزی آن بود که مانع از جذب آب یا عرق یا حتی جوهرها ورنگ‌­های قدیمی می‌شد.

اگرچه، محققان دریافتند که اکسترود کردن پلی اتیلن به الیاف نازک تاحدودی این ماده را اکسید می­‌کند به طوری که آب دوست ضعیفی می­‌شود و می تواند مولکول­‌های ­آب را به سطح خود جذب کند.

ادغام الیاف­‌های پلی اتیلن برای تولید نخ، فضاهایی بین الیاف ایجاد می‌کند که مولکول‌های آب از طریق آن می‌توانند نفوذ کنند، این قابلیت مکش مایعات باترکیب الیاف با قطر معین و قرارگیری در جهات خاص افزایش می­‌یابد.

برای رنگ کردن این الیاف ذرات رنگ با پلی اتیلن پودر شده قبل ازاکستروژن مخلوط می‌­شود به این ترتیب نیازی به محلول های ناملایم شیمیایی نیست.

Svetlana Boriskina، دانشمند پژوهشی در بخش مهندسی مکانیک MIT، می‌گوید: «مامی‌توانیم الیاف پلی‌اتیلن را به‌صورت کاملاً خشک رنگ‌آمیزی کنیم و در پایان چرخۀ عمر آن‌ها، می‌توانیم ذرات را ذوب، سانتریفیوژ و برای استفادۀ دوباره بازیابی کنیم».

بوریسکینا توضیح می‌دهد: «پلی اتیلن دمای ذوب پایین‌تری دارد، بنابراین لازم نیست آن را به اندازۀ سایر مواد پلیمری مصنوعی برای تولید نخ حرارت دهید».

سنتز پلی اتیلن خام نیز نسبت به سنتز مواد نساجی معمولی مانند پلی استر یا نایلون، گازهای گلخانه‌ای کمتری آزاد کرده و اتلاف گرمایی کمتری دارد. بوریسکینا افزود: تولید پنبه به زمین، کود و آب زیادی برای رشد نیاز دارد وبرای عمل­ آوری به مواد شیمیایی سختی نیاز دارد که همگی ردپای اکولوژیکی عظیمی برمحیط زیست به جای می‌­گذارند.

در مرحلۀ استفاده، پارچۀ پلی اتیلنی می­‌تواند باعث کاهش  اثرات زیست محیطی نیز شود زیرا در مقایسه باپنبه و سایر منسوجات انرژی کمتری برای شستشو و خشک کردن نیاز دارد.

بوریسکینا می‌گوید: «این پارچه کثیف نمی‌شود، زیرا هیچ چیزبه آن نمی‌چسبد. شما می­‌توانید به جای شستن لباس­‌های پنبه­‌ای با آب گرم به مدت یک ساعت، پارچه­‌های پلی اتیلنی را در چرخۀ سرد تنها به مدت 10 دقیقه بشویید.

تیم MIT به دنبال راه‌هایی برای گنجاندن پارچه‌های پلی‌اتیلن درلباس‌های ورزشی سبک وزن، لباس‌های نظامی، و حتی لباس‌های فضایی نسل بعدی جهت محافظ در برابر تشعشعات مضر اشعۀ ایکس فضا هستند.

محققان خوشبین هستند که پارچه­‌های تولیدشده از پلی اتیلن می‌­تواند انگیزه­‌ای برای بازیافت کیسه‌های پلاستیکی و سایر محصولات پلی اتیلن در منسوجات پوشیدنی ایجاد کند و به پایداری این ماده بیافزاید.

بوریسکینا نتیجه می‌گیرد: «زمانی که کسی کیسه­‌ای پلاستیکی را در اقیانوس پرتاب می­‌کند، این یک مشکل است. اما این کیسه‌ها به راحتی قابل بازیافت هستند و اگر بتوانید پلی اتیلن را به یک کفش کتانی یا هودی تبدیل کنید، بازیافت آنها  از نظر اقتصادی منطقی خواهد بود.

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز

مرجع: www.Textiletoday.com