چگونگی حذف الکتریسیتۀ ساکن از روی لباس

تصور کنید لباس مورد علاقه خود را می‌پوشید و برای یک شب سرگرم کننده بیرون می‌روید. اما ناگهان، متوجه می‌شوید که لباس‌هایتان به بدن می‌چسبند. شما سعی می‌کنید با تکان دادن درستش کنید اما بی‌فایده است.

چسبیدن لباس به بدن به دلیل الکتریسیتۀ ساکن بسیار آزاردهنده است. خوشبختانه، با چند نکته و ترفند هوشمندانه، می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید.

تا انتهای این متن با ما همراه باشید تا بگوییم چگونه می‌توانید از ایجاد الکتریسیتۀ ساکن جلوگیری کنید و درصورت بروز آن را حذف کنید؟

چه چیزی باعث ایجاد بارالکترواستاتیک در لباس می‌شود؟

برای درک بهتر چگونگی حذف و جلوگیری از ایجاد بارالکترواستاتیک در لباس‌ها، ابتدا باید بدانیم که چگونه ایجاد می‌شود. هنگامی که پارچه‌های مختلف روی یکدیگر ساییده می‌شوند، در اثر حرکت الکترون‌ها از یک ماده به ماده دیگر، بار الکترواستاتیک در لباس شما ایجاد می‌شود. در اثر این اتفاق تعادل بین بارهای منفی و مثبت در دو پارچه به هم می‌خورد و چون اجسام با بار مخالف یکدیگر را جذب می‌کنند، این دو پارچه نیز به هم می‌چسبند. بار الکترواستاتیک روی لباس‌ها در محیط‌های کم رطوبت بسیار محسوس است. درنتیجه برای رهایی از این مشکل باید بار را تخلیه کرد. 

 

 

 

6 نکته برای جلوگیری از ایجاد الکتریسیتۀ ساکن در لباس پس از شستشو

1.     نرم کنندۀ لباس: نرم کننده پارچه علاوه بر اینکه بوی تازگی و لطافت به لباس‌های شما می‌بخشد. سطح آن را روان می‌کند و با کاهش اصطکاک، الکتریسیته را دفع می‌کند.

2.     ورق خشک کن: اضافه کردن یک ورق خشک کن ضد الکتریسیته ساکن می‌تواند از تجمع الکترون‌ها در هنگام ساییده شدن لباس‌ها در خشک کن، جلوگیری کند.

3.     خشک کردن در هوای آزاد: به جای استفاده از خشک کن، خشک کردن در هوای آزاد را امتحان کنید. قرار دادن لباس‌ها روی یک سطح صاف یا چوب لباسی می‌تواند از ایجاد الکتریسیته ساکن جلوگیری کند.

4.     شستن لباس‌های همجنس با هم: وقتی الیاف پنبه با مخلوط‌های مصنوعی ساییده می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد الکتریسیتۀ ساکن شود. شستن و خشک کردن لباس‌ها به طور جداگانه می‌تواند از چسبیدن آنها به هم جلوگیری کند.

5.     تکان دادن لباس‌ها: هنگام خارج کردن اقلام از خشک کن، آنها را سریع تکان دهید. این کار از ایجاد الکنریسیتۀ ساکن روی لباس جلوگیری می‌کند.

6.     رطوبت ساز: از آنجایی که رطوبت کم و گرما یکی از بزرگترین عوامل الکترواستاتیک است، قرار دادن یک رطوبت ساز در نزدیکی اتاق لباسشویی می‌تواند مانع ایجاد آن شود.

اکنون که می‌دانید چگونه از ایجاد بار الکترواستاتیک جلوگیری کنید، بیایید در مورد چگونگی حذف آن از لباس صحبت کنیم!

4 نکته برای حذف الکتریسیتۀ ساکن از لباس

1.     آب: دستان خود را خیس کنید و سپس به آرامی روی سطح لباس خود بکشید. هنگام استفاده از این ترفند برای پارچه‌های ظریف مانند ابریشم مراقب باشید، ممکن است باعث ایجاد لکه شود.

2.     اسپری ضد الکتریسیته ساکن: اسپری ضد الکتریسیته ساکن از مخلوط آب و الکل ساخته شده است و الکتریسیتۀ ساکن سطح را خنثی می‌کند.

3.     آویزهای چوبی و فلزی: استفاده از رخت آویزهای مخملی می‌تواند الکتریسیتۀ ساکن را در لباس افزایش دهد. از این رو استفاده از رخت آویزهای چوبی یا فلزی بارالکترواستاتیک لباس را تخلیه می‌کند.

4.     لوسیون: استفاده از لوسیون قبل از لباس پوشیدن می‌تواند با افزایش رطوبت سطحی پوست، از ایجاد الکتریسیتۀ ساکن جلوگیری کرده و آن را از بین ببرد.

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز

مرجع: wikihow.com