چگونگی جلوگیری از پس دادن رنگ لباس‌ها هنگام شستشو


همه ما می‌دانیم وقتی جورابی قرمز را با لباسی سفید داخل ماشین لباس‌شویی بیندازیم، همه چیز صورتی خواهد شد. ما به شما یاد خواهیم داد که چگونه بدون استرس لباس‌های خود را بشویید و از رنگ پس دادن آن‌ها جلوگیری کنید.

چرا لباس‌ها رنگ می‌دهند؟

-         رنگ رفتگی در اثر سایش: معمولاً این اتفاق زمانی که لباس‌ها خشک هستند بیشتر اتفاق می‌افتد، اما ممکن است هنگام خیس بودن نیز این اتفاق رخ دهد. مانند زمانیکه رنگ اضافی یک پارچه به پارچۀ خشک دیگر می‌مالد. این اتفاق معمولا برای لباس‌هایی با رنگ‌های تیره‌تر بیشتر اتفاق می‌افتد. اگر یک ژاکت تیره را روی یک تی شرت روشن بپوشید پس از دراوردن، لکه‌های جدیدی را روی آن مشاهده خواهید کرد. این اتفاق، بیشتر در مورد جینهای خام رنگ شده به دلیل عدم چسبندگی مناسب رنگ به پارچه، رایج است.

-         رنگ پس دادن: رنگ پس دادن نیز شبیه به رنگ رفتگی در اثر سایش، زمانی اتفاق می‌افتد که یک پارچه، پارچۀ دیگری را لکه دار می‌کند، با این تفاوت که هنگام خیس شدن لباس‌ها اتفاق می‌افتد. زمانیکه لباس‌ها خیس هستند، رنگ از پارچه جدا شده و آب را لکه دار می‌کند درنتیجه لباس‌های دیگر نیز رنگی می‌شوند. این اتفاق معمولاً بیشتر برای لباس‌های رنگ روشن اتفاق می‌افتد.

-         محو شدن رنگ لباس‌ها: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که لباس‌ها رنگ خود را در اثر پس دادن رنگ، سایش، استفاده از مواد سفید کننده یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید از دست می‌دهند. البته این شرایط می‌تواند از روش آب، اصطکاک، مواد شوینده و خشک کردن مورد استفاده در یک شستشوی معمولی اتفاق بیوفتد. در این حالت لباس‌ها نسبت به قبل روشن‌تر یا کم‌رنگ‌تر به نظر می‌رسند.


  

چگونه از رنگ دادن  لباس‌ها جلوگیری کنیم؟

۱-    تست رنگ:  لباس های خود را از نظر ثبات رنگ تست کنید. برای اینکار می‌توانید آن‌ها را در آب و صابون قرار دهید و بررسی کنید که آیا رنگ آب تغییر کرده است یا خیر. برچسب لباس‌ها هم معمولا اطلاعات خوبی دربارۀ پس دادن رنگ لباس به شما می‌دهد و یا ممکن است دربارۀ روش شستشو به شما هشدار دهد.

 

۲-    استفاده از اتو: یک پارچۀ سفید را روی لباس مورد نظرتان قرار دهید و آن را اتو کنید. اگر متوجه رنگ روی پارچۀ سفید شدید نشان دهندۀ عدم ثبات رنگ و احتمال رنگ دهی آن لباس هنگام شستشو است.

 

۳-    استفاده از آب سرد: آب داغ رنگ‌ها را تجزیه می‌کند و باعث پس دادن رنگ لباس می‌شود.

 

۴-    دسته بندی کردن لباس‌ها: لباس‌هایی با رنگ  و وزن مشابه را جدا کنید. در این صورت اگر رنگ لباسی پس دهد جزئی خواهد بود. شستن لباس های ضخیم و ظریف با هم باعث افزایش اصطکاک می‌شود در نتیجه  باعث خروج بیشتر رنگ از لباس می‌شود.

 

۵-    شستشوی دستی جداگانه: اگر نگران رنگ پس دادن لباس ها هستید؛ می‌توانید آن‌ها  را به صورت جداگانه و با دست بشویید. با این کار دیگر لباس‌های شما آسیب نمی‌بینند. دستورالعمل شستشوی دستی لباس‌ها بسته به نوع لباس متفاوت است.

  

۶-    رنگ گیرها: رنگ گیرها ورقه‌هایی هستند که همراه لباس برای به دام انداختن رنگ‌های تثبیت نشده به کار می‌روند. آن‌ها برای جلوگیری از پس دادن رنگ لباس‌ها و انتقال رنگ به لباس‌های دیگر طراحی شده‌اند. بنابراین، اگر به طور تصادفی یک جوراب قرمز را داخل ماشین لباسشویی انداختید، نگران رنگی شدن حوله‌های خود نباشید.

نظرات متفاوتی در مورد رنگ گیرها وجود دارد. اگر آن‌ها را با آب گرم استفاده کنید، لباس‌های شما همچنان ممکن است کمرنگ شوند. درست است که رنگ گیرها، رنگ‌ها را به دام می‌اندازند و از رنگی شدن لباس‌های دیگر جلوگیری می‌کنند اما نمی‌توانند مانع پس دادن رنگ لباس‌ها شوند بنابراین ممکن است لباس‌ها کمرنگ به نظر برسند.

در نهایت، این ورق‌ها در آب سرد بهترین عملکرد را دارند. در این شرایط(شستشو با آب سرد) احتمال رنگ دهی یا رنگ پریدگی لباس‌ها کم است، بنابراین استفاده از آن‌ها فایده‌ای ندارد.


۷-    تثبیت کننده‌های رنگ: فیکساتورهای رنگ برای کاهش رنگ دهی، محو شدن و در نتیجه انتقال رنگ به لباس‌های دیگر در ماشین لباسشویی در نظر گرفته شده‌اند. استفاده از این مواد بستگی به محصول دارد، اما اینها معمولاً برای پروژه‌های رنگرزی در خانه، مانند رنگرزی گره‌ای، در نظر گرفته می‌شوند. همیشه دستورالعمل‌های سازنده را برای کاربرد بهتر محصول بررسی کنید.

مولکول های موجود در فیکساتور دارای بار مثبت هستند، در حالی که مولکول‌های موجود در بیشتر رنگ‌ها دارای بار منفی هستند بنابراین رنگ‌ها را می‌توان با فیکساتور رنگ در جای خود نگه داشت.

اما فیکساتورها دو اشکال اصلی دارند. اول اینکه، لباس‌هایی که توسط یک تثبیت کنندۀ رنگ عمل آوری شده‌اند، در برابر محو شدن رنگ ناشی از نور خورشید مقاومت کمتری دارند. دوما، تثبیت کننده‌های رنگ ممکن است حاوی مواد سرطان زا مانند فرمالدئید باشند.

 

۸-    کاهش اصطکاک: اصطکاک عامل مهمی برای رنگدهی و محو شدن رنگ لباس‌ها است.

ابتدا سعی کنید از دورهای ملایم برای شستشو استفاده کنید. این کار اصطکاک و ساییدگی را به حداقل می رساند همچنین سعی کنید ماشین لباسشویی را زیاد پر نکنید.

ثانیا لباس‌های خود را از داخل بشویید. این کار از محو شدن رنگ روی لباسها جلوگیری می‌کند.

لباس‌های ضخیم و ظریف را جداگانه بشویید. لباس‌های ضخیم می‌توانند اصطکاک را افزایش دهند و رنگ خود را به لباس‌های ظریف منتقل کنند.

 

با رعایت نکاتی که بیان کردیم، می‌توانید مانع از رنگ دادن لباس‌های خود شوید و آن‌ها را درخشان و بدون رنگ پریدگی نگه دارید. البته ممکن است کمی طول بکشد تا به نکات مهم ما عادت کنید. اما به زودی، لباس‌های کثیف را بر اساس رنگ و وزن از هم جدا خواهید کرد، انگار که بارها این کار را انجام داده‌اید.

با در نظر گرفتن این نکات و عادات، نه تنها خود را از کابوس لباس‌های لک شده نجات خواهید علاوه بر آن می‌توانید در هزینه‌های خود نیز صرفه جویی کنید.

مرجع: ohsospotless.com

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز