پیراهن میوه‌ای


پیراهن بعدی شما می‌تواند از ته ماندۀ میوه و سبزیجات تولید شود.

فناوری نوآورانه Circular Systems نوید تولید لباس از الیاف بدست آمده از ضایعات مواد غذایی را می­‌دهد.

گفته می­‌شود صنعت مد بعد از نفت و گاز دومین صنعت آلاینده روی زمین است. برای تولید پارچه به منابع عظیمی از جمله آب ، زمین و سوخت­‌های فسیلی نیاز است. فرآیند تولید اغلب با تکیه بر رنگ‌­های شیمیایی و مواد تکمیلی مضر برای محیط زیست انجام می­‌گیرد.

خوشبختانه امروزه افراد بیشتری از این مشکلات آگاه شده‌­اند، مستندهای چشم نواز و مدافعان مد پایدار و هشدارهایی دربارۀ آلودگی میکروفیبر پلاستیکی کمک کرده تا این موضوع به کانون توجهات تبدیل شود و واکنش های فوری نسبت به مد سریع "یکبار مصرف" افزایش یابد.

با توجه به شرایط فعلی، اکنون بهترین زمان برای ایجاد یک استارتاپ مد پایدار است، به خصوص اگر شما یک فناوری خلاقانه ارائه دهید که چندین مشکل را به طور هم زمان حل کند. این دقیقاً همان کاری است که Circular Systems انجام می­‌دهد. به تازگی 350،000 دلار توسط برند H&M به شرکت علوم جدید مواد  در قالب جایزه اعطا شده است. (بنیادی برای فعالیت در زمینۀ تبدیل الیاف مواد زائد غذائی به پارچه‌­های قابل استفاده.)

مزایای مصرف  ضایعات غذایی در تولید پارچه

در سطح جهان میلیون­‌ها تن زباله محصولات غذایی وجود دارد که بخش عمده‌­ای از محصولات جانبی، پنج محصول غذایی اصلی - پوست موز و ساقه ، برگ آناناس ، ساقه کتان و کنف و نیشکر خرد شده هستند .

با استفاده از فناوری جدید Circular Systems ، این زباله ها می‌­توانند به پارچه تبدیل شوند ، به این معنی که:

الف) کشاورزان لازم نیست زباله ها را بسوزانند و در آلودگی هوا نقش داشته باشند

ب) ضایعات کمتری برای پوسیدگی و انتشار متان به محل دفن زباله فرستاده می­‌شود.

ج) زمین‌های زراعی برای پرورش مواد غذایی آزاد می‌­شوند.

د) تقاضای کمتری برای سوخت‌های فسیلی به منظور تولید پارچه­‌های مصنوعی وجود دارد.

ه) برای پرورش پنبه ، یک محصول پرمصرف ، مواد شیمیایی کمتری مورد نیاز است.


سیستم تکنولوژی سه­‌گانه


سیستم‌­های دایره‌­ای شامل سه فناوری است. اولین فناوری،کارخانۀ پالایشگاه زیستی Agraloop نام دارد و سیستمی است که در سطح مزرعه برای تبدیل ضایعات مواد غذایی به منابعی با مینی آسیاب‌های مدولار کار می­‌کنند.

کشاورزان و تولیدکنندگانی که محصولات را برداشت می­‌کنند می­‌توانند با استفاده از سیستم‌­های Agraloop و استفاده از زباله­‌های اضافی برای خود درآمدزایی کنند.

فناوری دوم، Texloop است که ضایعات منسوجات و پوشاک مصرف شده را به الیاف جدید تبدیل می­‌کند. این یک ابتکار بسیار ضروری است ، زیرا بسیاری از لباس­‌هایی که هر ساله دور ریخته می­‌شوند می‌­توانند مورد استفاده مجدد قرار گیرند ، اما فناوری بازیافت آن توسعه چندانی ندارد. FastCo می‌­نویسد:

حدود 16 درصد از کل منسوجات در کف اتاق‌­های برش و 85 درصد از لباس‌­های دست دوم، در محل­‌های دفن زباله قرار می­‌گیرند. Texloop از یک فناوری اختصاصی برای ترکیب انواع منسوجات طبیعی و مصنوعی در تولید پارچه‌های جدید استفاده می­‌کند.

فناوری سوم Orbital نام دارد و روشی را برای ترکیب مواد زائد محصولات غذایی با الیاف ضایعات نساجی و تبدیل آن به نخی "با دوام و دافع رطوبت"( durable and moisture wicking) ارائه می‌­دهد. در حالی که هنوز مشارکت برای این محصول نهایی نشده است ، نیچلسن به FastCoگفته است که این ایده مورد توجه تولیدکنندگان عمدۀ پوشاک ورزشی قرارگرفته است.

تقویت مالی سیستم­‌های دایره­‌ای ، نشان می‌­دهد که این طرح بسیار مهم قلمداد شده است. همانطور که نیچلسن گفت، "زمان واقعاً مناسبی بود. ما اخیراً در تکنولوژی خود پیشرفت‌­های چشمگیری داشته­‌ایم و همچنین در بازار نیز رشد عظیمی ایجاد شده است." امیدوارم طولی نکشد که شاهد این فناوری در برچس‌های لباس خود باشیم.

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز

 مرجع:

www.treehugger.com