پارچۀ کشمیر چیست؟( قسمت دوم)



پارچۀ کشمیر چه کاربردی دارد؟

پارچۀ کشمیر برای انواع محصولات کاربردهای مختلفی دارد. برای سالیان سال ، کشمیر به عنوان یکی از بهترین پارچه ها برای تولید لباس‌­های رسمی اشرافیان اروپایی مورد توجه قرار گرفته بود و این پیوستگی با طبقات مرفه هنوز هم امتیازی برای کشمیر به حساب می‌آید. بااینکه پشم کشمیر به طور قابل توجهی گرانتر از سایر انواع پشم است ، اما نرمی و ظرافت قابل توجه آن حس راحتی و فاخر بودن به مصرف کننده می‌­دهد. از آنجا که کشمیر سبک و نسبتاً ظریف است ، معمولاً برای پوشیدن در فضای باز یا لباس­‌های سنگین استفاده نمی­‌شود. در حالی که تولید ژاکت­‌های سبک از کشمیر معمول است ، این پارچه معمولاً برای بارانی ، ژاکت­‌های ضخیم یا سایر لباس­‌های بیرونی که معمولاً با انواع دیگر پشم تهیه می­‌شوند ، کاربرد ندارد.

ژاکت‌های کشمیر اغلب برای مناسبت‌­های خاص استفاده می‌­شوند و حتی می‌­توان انواع خاصی از لباس زیرهای کشمیری پیدا کرد. به طور کلی فرایندپذیری کشمیر آسان است و از این پارچه برای استفاده در لباس‌­های مجلل ، گران قیمت و زیبا که برای جلب توجه  طراحی شده‌­اند ، استفاده می­‌شود.

 

پشم بدست آمده از بزهای کشمیر در کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار نمی­‌گیرد، به این معنی که کل اقتصاد جهانی کشمیر به تولید پوشاک کشمیر وابسته است. اگر تولید کنندگان کشمیر طبیعی به صورت اخلاقی کار کنند، می‌توانند به رشد اقتصادهای دور افتاده کمک نمایند و یک الگوی جدید از تجارت منصفانه پارچه را گسترش دهند.


الیاف کشمیر کجا تولید می­‌شوند؟

عمدۀ کشمیر جهان در چین تولید می‌­شود. این کشور بزرگ آسیای مرکزی و شرقی با منطقۀ کشمیر که این پشم از آنجا سرچشمه گرفته همسایه است و بیشتر صحرای گبی که مرکز تولید کشمیر است در مرزهای چین قرار دارد .

 

قیمت پارچۀ کشمیر چقدر است؟

قیمت پارچۀ کشمیر بسیار متفاوت است. پشم بزهای کشمیر که در کارخانجات شیمی به صورت انبوه تولید می­‌شود ممکن است درجه پایین و ارزان قیمت باشد ، اما اکثر تولید کنندگان کشمیر که به صورت سنتی فعالیت می­‌کنند هزینۀ بسیار بالاتری را دریافت می­‌کنند. در صنعت کشمیر نیز مانند سایر بخش‌­های زندگی به هر اندازه که هزینه کنید، متقابل جنس با کیفیت تری دریافت می­‌کنید. پشم کشمیری که به صورت سنتی تولید شود در کل بسیار نرم‌تر و بهتر از کشمیرهایی ست که به صورت انبوه تولید می‌­شوند.

درجۀ الیاف کشمیر نیز بر قیمت بسیار تاثیرگذار است. کشمیر با درجۀ پایین قیمت کمی نسبت به کشمیرهای درجه بالاتر دارند. هرچه درجه بالاتر باشد ، الیاف کشمیر نازک تر می­‌شوند.

 

انواع پارچۀ کشمیر

1. پشم کشمیر

پشم کشمیر که از بز کشمیر در مناطق صحرای گبی و کشمیر گرفته شده است ، ظریف، نرم و در عین حال محکم است.

2. پشم پشمینه

بز پشمینه که شباهت زیادی به بر کشمیر دارد الیافی شبیه به کشمیر تولید می‌­کند که این دو نوع پارچه اغلب در کنار یکدیگر قرار می‌­گیرند.

3. کشمیر گرید C

گرید C سخت ترین و ارزان ترین درجۀ پشم کشمیر است که معمولاً در لباس هایی که تماس زیادی با پوست ندارند استفاده می­‌شود.

4. کشمیر گرید  B

این درجۀ کشمیر تا حدی بهتر ازدرجۀ C است ، اما هنوز هم ممکن است کمی زبر یا خارش آور باشد. این درجۀ متوسط از کشمیر قیمت‌­های متنوعی دارد.

5. کشمیر گرید  A

پشم کشمیر درجۀ A به طور جهانی گران است و برخی از انواع آن بسیار گرانتر از بقیه هستند. زمانیکه کشمیر با این درجه را لمس کنید دلیل این افزایش قیمت را متوجه خواهید شد.

 

تاثیرات کشمیر بر محیط زیست

به طورکلی تاثیر پشم کشمیر بر محیط زیست خنثی است. اما با این حال جوانب مثبت و منفی زیست محیطی دارد.

تاثیرات مثبت

افزایش وابستگی به الیاف طبیعی تاثیرات مثبتی بر محیط زیست دارد. بیشتر الیاف مصنوعی تجزیه ناپذیر هستند ، به این معنی که صدها سال در اکوسیستم باقی می­‌مانند. این الیاف همچنین اغلب سمی هستند ، که خطرات زیست محیطی دیگری را به همراه دارند. این که الیاف خود سمی هستند یا نه اهمیتی ندارد ، تولید منسوجات مصنوعی همیشه منجر به تولید زباله‌های خطرناک می‌­شود. هرچه بیشتر از الیافی مانند پشم کشمیر به جای نایلون ، پلی استر یا سایر جایگزین‌ها استفاده کنیم ، استفاده از سوخت‌های فسیلی کمتر می‌­شود درنتیجه از محیط زیست محافظت می‌­کنیم. بر خلاف پنبه و سایر منسوجات گیاهی ، پشم نیازی به سموم برای دفع آفات و کودها ندارد ، که همین امر فرایند تولید پشم را بسیار سازگار با محیط زیست می­‌کند.

 

تأثیرات منفی

همانند بیشتر محصولات دامی، نگرانی‌هایی در مورد رفتار با بزهای کشمیر وجود دارد. به عنوان مثال ،سازمان  PETA معتقد است که تولید پشم کشمیر با نسل کشی فرقی ندارد‌، اما سایر سازمان‌­ها رویکرد متعادل‌تری دارند. این حقیقت وجود دارد که افراد نامناسب زیادی در صنعت پشم کشمیر فعالیت می­‌کنند ، اما به همان اندازه تولید‌کنندگان اخلاقی نیز وجود دارند. همه چیز بستگی به این دارد که با چه کسی کار می­‌کنید.  در غیر این صورت پشم کشمیر بر روی محیط زیست تأثیر منفی ایجاد نمی‌­کند. این محصول در منطقه‌ای که هیچگونه صادرات جهانی عمدۀ دیگری ندارد، می‌تواند زمینۀ تجارت اقتصادی مهمی را فراهم نماید.

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز

مرجع: sewport.com