پارچۀ مخمل چیست؟


 

 

 

مخمل پارچه‌­ای نرم و براق است که معمولاً در لباس‌­های راحتی، اثاثیه یا لوازم داخلی و سایر کاربردهای نساجی استفاده می‌­شود. با توجه به گران بودن تولید منسوجات مخملی در گذشته، طرفداران این پارچه بیشتر از طبقات اشرافی بودند. اگرچه اکثر مخمل‌­ها امروزه با مواد مصنوعی ارزان قیمت ترکیب شده­‌اند اما بازهم این پارچه یکی از نرم‌­ترین و براق ترین پارچه‌­های بشرساخت است.

 

 تاریخچۀ پارچۀ مخمل

اولین اطلاعات ثبت شده از پارچۀ مخمل به قرن چهاردهم میلادی بازمی‌گردد. محققان گذشته بیشتر بر این باور بودند که این منسوجات در اصل در شرق آسیا قبل از ایجاد جادۀ ابریشم به اروپا تولید شده است. گونه‌­های سنتی مخمل با ابریشم خالص تولید می­‌شد که این امر دلیل محبوبیت فوق العاده آنها بود. در گذشته ابریشم آسیایی بسیار نرم بود، اما فرآیندهای منحصر به فردی که برای تولید مخمل استفاده می­‌شد، باعث ایجاد پارچه­‌ای خاص و مجلل‌تر از پارچه­‌های ابریشمی شد.

این پارچه قبل از اینکه در رنسانس اروپا محبوبیت پیدا کند، کاربرد زیادی در خاورمیانه داشت به عنوان مثال سوابق گذشته در ایران و عراق  نشان می­‌دهد که خانواده‌های سلطنتی خاورمیانه، از این گونه پارچه استفاده می­‌کردند.

پارچۀ مخمل چگونه تولید می­‌شود؟

در حالی که می‌توان از مواد مختلفی برای ساخت مخمل استفاده کرد، فرآیند تولید این پارچه صرف نظر از اینکه از کدام پارچه به عنوان پارچۀ پایه استفاده شود یکسان است. مخمل را فقط می­‌توان با یک نوع ماشین بافندگی خاص که دو لایه پارچه را به طور همزمان نخ ریسی می‌­کند، بافت. سپس این لایه‌های پارچه از هم جدا می‌شوند و روی غلتک پیچیده می­‌شوند.

پارچۀ مخمل تاری با نخ عمودی و پارچۀ مخمل پودی با نخ افقی تولید می‌­شود، اما به طورکلی، این دو منسوج با فرآیندهای مشابه تولید می­‌شوند.مخمل پودی با نخ پنبه‌­ای معمولی ترکیب و این امر باعث کاهش کیفیت و تغییر بافت می­شود.

ابریشم که یکی از پرطرفدارترین مواد برای تولید مخمل است، از باز کردن پیله‌های کرم ابریشم و سپس ریسندگی برای تبدیل به نخ به دست می‌آید. منسوجات مصنوعی مانند ریون با تبدیل مواد پتروشیمی به فیلامنت تولید می­‌شوند. زمانیکه یکی از این نوع نخ ها در پارچه مخملی بافته شود، متناسب با کاربرد مورد نظر می توان آن را رنگ یا فرآوری کرد.

اصلی‌ترین ویژگی جذاب مخمل، نرمی آن است، به همین علت این منسوجات عمدتاً در مواردی که پارچه با بدن تماس دارد استفاده می‌­شوند. در عین حال، مخمل زیبایی چشم­نوازی نیز دارد، که باعث استفاده از این پارچه در دکوراسیون خانه مثل پرده و کوسن شده است. بر خلاف دیگر اقلام مورد استفاده در دکور داخلی، مخمل به همان اندازه که زیبا به نظر می‌­رسد به همان اندازه نیز هنگام مصرف حس خوبی را منتقل می­‌کند.

مخمل به دلیل لطافتی که دارد گاهی در کالاهای خواب هم استفاده می‌­شوند. به ویژه این پارچه معمولا در پتو بین ملحفه و لحاف قرار می‌گیرد، کاربرد دارد. استفاده از مخمل در لباس های زنانه بسیار بیشتر از لباس های مردانه رایج است و اغلب برای برجسته نشان دادن انحناهای زنانه و دوخت لباس‌های شب خیره­ کننده استفاده می‌­شود. برخی از مخمل‌­ها که ساختار سفتی دارند  برای تولید کلاه استفاده می­‌شوند، همچنین این ماده در آستر دستکش نیز کاربرد دارد.



چند نوع پارچۀ مخمل وجود دارد؟

1. مخمل شیفون(Chiffon velvet)

این پارچۀ بسیار ظریف که به نام مخمل شفاف نیز شناخته می­‌شود، اغلب در لباس های رسمی و لباس شب استفاده می­‌شود.

 

 

2. مخمل کراش(Crushed velvet)

شاید یکی از متمایزترین شکل های مخمل، مخمل کراش با بافت متفاوتش باشد . این پارچه  با فشردن یا پیچاندن پارچه در هنگام خیس شدن به دست می‌آید. مخمل کراش سطح صاف و یکنواختی ندارد و از پستی بلندی‌هایی تشکیل شده که علاوه بر داشتن ظاهر طبیعی، از نظر بصری هم چشم نواز است.

 

3.مخمل برجسته(Embossed velvet)

این نوع مخمل دارای نقش‌­های برجسته شامل کلمات، نمادها یا اشکال دیگری است. قسمت برجستۀ طرح‌­ها کمی کوتاهتر از مخمل اطراف است و در بیشتر موارد این اثر برجسته را می‌توان با لمس نیز احساس کرد.


4. مخمل طرح­دار(Hammered velvet)

این پارچه یکی از پرجلاترین نوع مخمل است که، به جای خرد شدن، محکم فشرده یا له شده است. پارچه‌ی حاصل حالت خال خال دارد و به‌شدت شما را یاد کتی گرم و نرم از پوست حیوانات می‌­اندازد .  


 

5. مخمل لیون(Lyons velvet)

این نوع مخمل بسیار متراکم تر از پارچه­‌های دیگر است  به همین دلیل این پارچه ساختاری سفت دارد که آن­را مناسب برای استفاده در لباس‌­های بیرونی کرده است. از کت گرفته تا کلاه، مخمل لیون به عنوان یکی از مجلل ترین پارچه­‌ها برای استفاده در لباس­‌های بیرونی در نظر گرفته می‌شود.

 

 

 

6  مخمل پانی(Panne velvet)

اصطلاح "Panne" می‌تواند چندین معنی را در رابطه با مخمل داشته باشد، اما این اصطلاح در اصل برای نوعی از مخمل کراش که در معرض نیروی فشار تک جهته خاصی قرار می­‌گیرد، به کار برده می‌شود. این روزها از واژه پانی بیشتر برای اشاره به مخمل با ظاهر خوشه­‌ای استفاده می­‌شود.

 

 

 


 

7. مخمل اوترخت(Utrecht velvet)

این نوع مخمل موج دار تا حد زیادی از مد افتاده است، اما گاهی اوقات هنوز در پیراهن و لباس های شب استفاده می­‌شود.

 

8. مخمل خالی(Voided velvet)

این نوع مخمل دارای طرحی است که قسمتی از آن دارای نخ‌­های پایل(پرز) است و قسمت دیگر خالی است. هر طرح و نقشی را می‌­توان روی آن ایجاد کرد. این نوع مخمل شبیه به مخمل برجسته است.

 

9. مخمل حلقه­‌ای(Ring velvet)

از این نوع مخمل می­‌توان داخل جعبه­‌های جواهر و حلقه­‌های ازدواج استفاده کرد، مخمل حلقه ای بسیار ظریف و سبک مانند مخمل چیفون است.

 

مرجع: sewport.com

Nasaji.com

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز