پارچه کشمیر چیست؟(قسمت اول)



کشمیر نوعی پشم است که از موی نوع خاصی از بزهای بومی صحرای گبی و آسیای مرکزی بدست می­‌آید. کشمیر که مدت ها به عنوان یکی از نرم ترین و لوکس ترین انواع پشم در نظر گرفته می‌شد ، برای تولید  ژاکت ، روسری و دیگر لباس‌­های سبک مناسب هوای سرد بسیار مورد توجه است.

پارچۀ کشمیری مانند سایر پارچه­‌های پشمی عایق گرما نیست ،اما بسیار نرم تر و ظریف تر است همین این امر باعث می‌شود تا  پارچه‌­های بسیار متراکم اما نازک از کشمیر بافته شود. این نوع پشم مانند پشم گوسفند سنتی شما را گرم نمی‌­کند ، اما به میزان کافی نرم هست که مستقیماً در تماس با پوست برای مواردی مانند لباس زیر و زیر پیراهن  استفاده کنید.

تاریخچۀ پارچۀ کشمیر

پرورش بزهای کشمیر در مغولستان و در منطقۀ کشمیر پیش از تاریخ ثبت شده است. نشانه‌هایی حاکی از تولید پشم کشمیر در قرن سوم قبل از میلاد و یا حتی قبل تر از این تاریخ وجود دارد.

تجارت با ترکستان پشم کشمیر را وارد خاورمیانه کرد و از آنجا راه‌­های تجاری این پارچۀ فوق العاده نرم به کشورهای اروپایی ایجاد شد. پشم کشمیر به ویژه در فرانسه رواج یافت و بازرگانان از مسیرهای تجاری خطرناکی استفاده می‌­کردند تا این پارچۀ افسانه‌ای را به بازار پر رونق اروپا بازگردانند.

تا قرن نوزدهم ، تولید پشم کشمیر یک صنعت اصلی در سراسر اروپا به شمار می‌­رفت و تجارت این محصول پشمی مزایای اقتصادی زیادی را در مناطق مختلف جغرافیایی به همراه داشت. تا به امروز ، گله داران سنتی بز در آسیای میانه از تجارت کشمیر سود می­‌برند و علاقه به این الیاف نساجی فوق نرم در سراسر جهان همچنان بالاست.

پارچۀ کشمیر امروزی

این روزها ، پشم کشمیر عمدتا در چین تولید می‌­شود ، اما هنوز هم در کشورهای آسیای مرکزی اقتصاد کشمیر محلی پر رونق است. تولید کشمیر با افزایش جمعیت جهان و کاهش فقر همچنان در حال افزایش است و به احتمال زیاد چین در آینده قابل پیش بینی همچنان صادرکنندۀ اصلی کشمیر خواهد بود. هر چند که تولید کنندگان زیادی در چین وجود دارند که منسوجات را به صورت غیر اخلاقی تولید می‌­کنند، اما تولید کنندگانی که به مباحث اخلاقی در زمینۀ تولید کشمیر در چین اهمیت می‌دهند، کم نیستند.

در حالی که الیاف حیوانی مانند پشم به دلیل نگرانی از حقوق حیوانات تا حدودی از مد افتاده است ، هیچ جایگزین مصنوعی مناسبی برای کشمیر وجود ندارد. برای چندین دهه ، تولیدکنندگان نساجی انتظار داشتند که مردم به تدریج شروع به پوشیدن پارچه­‌های مصنوعی کنند ، اما در عوض ، عکس این اتفاق رخ داد. اقتصاد جهان به تدریج به سمت تجارت عادلانه و فرآیندهای تولید منسوج پایدار پیش می‌­رود.

پارچه‌های کشمیر با پیروی از استانداردها در فرآیندهای تولید ارگانیک و بدون خشونت ، به پارچه‌ای پایدار و در حال تکامل در تجارت نساجی قرن 21 تبدیل شده است. این یک واقعیت است که هیچ منسوجی با درخشندگی و براقیت منسوجات کشمیری بافته شده قابل مقایسه نیست و مردم تا زمانی که در بازار عرضه شود ، هزینۀ خرید محصولات کشمیری را می‌­پردازند.

 

الیاف کشمیر چگونه تولید می‌­شوند؟

تولید پارچۀ کشمیر به چند فرآیند مختلف تقسیم می‌­شود. تولید کشمیر تجاری بسیار متفاوت از تولید سنتی به سبک خانگی است. هزاران سال است که عشایر گله نشین موی بزهای خود را می‌­چینند، شانه می­‌کنند و به نخ نازکی می­‌ریسند. کارخانجات تولید کشمیر تقریباً به همین روش اما در مقیاس بسیار بزرگتر عمل می‌­کنند.

 

1.  پشم‌­زنی

در ابتدا موهای بز باید کاملا رشد کرده باشد. فرآیند چیدن پشم می­‌تواند به روش‌­های مختلف و بدون آسیب دیدن بزهای کشمیر انجام شود.

2.  تمیز کردن

در مرحلۀ بعد ، هرگونه آلودگی یا ناخالصی از بین می­‌رود و پشم خام بدست می‌­آید.

3. شانه‌­زنی

الیاف پشم جداگانه به صورت مستقیم شانه می‌­شوند و به دسته‌­های سبک الیاف کارد می­‌شوند.

4.  ریسندگی

الیاف کارد شده به دستگاه ریسندگی تغذیه می­‌شوند، الیاف پشمی به منظور تولید نخ پیچانده می‌­شوند. متناسب با نوع  منسوج موردنظر ممکن است نخ تولیدی ضخیم یا ظریف باشد.

5.  تمیزکردن ، رنگرزی و غیره

نخ دوباره تمیز می­‌شود و اگر نیاز به رنگرزی باشد در این مرحله انجام می‌­شود، اما  برخی، تولیدکنندگان ترجیح می دهند پس از تولید پوشاک رنگرزی انجام دهند.

6.  بافندگی

نخ کشمیر تکمیل شده برای تولید پارچه بافته می­‌شود. روسری، جلیقه، ژاکت نمونه­‌هایی از منسوجات کشمیری عامه پسند هستند.

 

 

 

 

                                 

 

7. عمل­‌آوری نهایی

قبل از خروج پوشاک از کارخانه ، ممکن است با مواد مقاوم در برابر شعله یا سایر مواد تکمیل شوند. به خاطر داشته باشید که پشم به طور طبیعی در برابر شعله مقاوم است.

8. بسته بندی و تکمیل

محصولات نهایتا بسته بندی شده ، مارک دار شده و سپس آماده فروش هستند.

 

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز

مرجع: sewport.com