پارچه فلانل چیست؟



در اصل، "فلانل" به سادگی به هر پارچه پنبه‌ای، پشمی یا مصنوعی اطلاق می‌شود که چند معیار اساسی را برآورده می‌کند:

نرمی: پارچه باید فوق العاده نرم باشد تا فلانل در نظر گرفته شود.

بافت: بافت پارچۀ فلانل می‌تواند برس خورده یا نخورده باشد و هر دو بافت به یک اندازه شاخص هستند.

جنس: در حالی که می‌توان از مواد بسیاری برای تولید پارچه‌های فلانل استفاده کرد، اما همۀ این مواد برای این پارچه مناسب نیستند. به عنوان مثال، ابریشم برای تبدیل شدن به فلانل بسیار ظریف است و نمی‌تواند هم نرم و هم عایق خوبی باشد.

 

 

پارچۀ فلانل چگونه تولید می‌شود؟

-         تولید مواد پایه

 در ابتدا می‌بایست مواد پایه جهت تولید پارچۀ فلانل بدست می آید. متناسب با نوع محصول نهایی مورد نظر، این ماده ممکن است پنبه، پشم یا منسوجات مصنوعی باشد. پارچه‌های ظریف مانند ابریشم برای تولید پارچۀ فلانل مناسب نیستند.

 

-         نخ ریسی

مرحلۀ بعد ریسندگی است که تقریباً شبیه به ریسندگی سایر نخ‌های پارچه است. ممکن است برای نخ‌هایی که برای استفاده در پارچه فلانل در نظر گرفته شده اند، ملاحظاتی در نظر گرفته شود، اما تمایز اصلی این پارچه در ظاهر بافت است.

 

-         بافتن پارچه

 معمولاً برای پارچۀ فلانل از بافت سرژه یا ساده استفاده می‌شود و پارچۀ بافته شده ممکن است برای اینکه بافتی نرم ایجاد شود از یک طرف یا هر دو طرف خار زده شود تا بافت پارچه را پنهان کند.

 

-         مراحل تکمیلی نهایی

فلانل مصنوعی اغلب با یک ماد تحت عنوان تاخیر دهندۀ شعله پوشانده می‌شود که این ماده ممکن است سمی باشد. پشم به طور طبیعی در برابر شعله مقاوم است و می‌توان هر تعداد مرحله تکمیلی که لازم است روی فلانل پنبه‌ای اعمال کرد. اگر به دنبال ایمن‌ترین و ارگانیک‌ترین فلانل موجود در بازار هستید، فلانل پشم مرینوس احتمالاً انتخاب خوبی باشد.

 

پارچۀ فلانل در کجا استفاده می‌شود:

پارچه‌های فلانل کاربردهای مختلفی دارد از جمله:

پوشاک

پارچۀ فلانل اغلب در پیراهن، ژاکت‌، ژاکت‌های پشمی و دیگر لباس‌هایی که در هوای سرد استفاده می‌شود.

اساساً هر لباسی با پارچۀ پنبه ای، پشمی یا مصنوعی که از یک طرف یا هر دو طرف خار زده شده باشد را می‌توان فلانل در نظر گرفت. تمایزات و تغییرات بیشتر معمولاً فقط توسط متخصصان در صنایع پوشاک یا نساجی انجام می‌شود.

اکسسوری‌ها

فلانل گاهی اوقات در کیف، کیف پول و کمربند با طرح چهارخانه استفاده می‌شود،.

لوازم خانگی

به دلیل ارتباط این پارچه با چهارخانه، بسیاری از اقلام دکوری و سایر لوازم منزل که پرزی هستند، از پارچۀ فلانل تشکیل شده‌اند. این نوع پارچه در ملحفه‌ها بسیار محبوب است. بسیاری از مصرف‌کنندگان استفاده از پتوهای فلانل را به دلیل نرمی و لطافت زیاد همچنین جذب رطوبت مناسب در زمستان ترجیح می‌دهند.

 

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز

مرجع: sewport.com