در مورد پارچه‌هایی که هوا را تمیز می‌کنند چه می‌دانید؟

هیچ ابهامی وجود ندارد که شرایط جوی و آب و هوایی در حال تغییر است. به عنوان مثال، آتش سوزی‌ جنگل‌های استرالیا را در نظر بگیرید. تغییرات آب و هوایی نه تنها بر حیات وحش و جنگل‌ها تأثیر می‌گذارد بلکه کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم را نیز به خطر می‌اندازد. به گفتۀ ناسا، غلظت دی اکسید کربن در جو زمین در حال حاضر حدود 412 قسمت در میلیون است. و این عدد هر سال در حال افزایش است. این سطوح در هوا باقی می‌ماند و تنها فیلتر هوای خانه می‌تواند برای مبارزه با آن مفید باشد.

 

 

 

الیاف پاک کنندۀ هوا

تحقیقات در مورد الیاف پاک کنندۀ هوا و استفاده از آن‌ها در تولید لباس بسیار کم است. بنابراین، ممکن است مدتی طول بکشد تا این لباس‌ها را به صورت عمده در مغازه‌ها ببینیم. با این حال، ما راه درازی را پیموده‌ایم، و چند پارچه کاربردی در این زمینه را مورد تحقیق قرار دادیم.

 

جلبک

جلبک یک موجود فتوسنتزی با چندین خواص مفید است که از جمله این خواص می‌توان به توانایی آن در بهبود کیفیت هوا با جذب دی اکسید کربن و تبدیل آن به اکسیژن تمیز اشاره کرد. در حال حاضر، از جلبک برای تولید مواد پایدار استفاده می‌شود که به حذف کربن از جو کمک می‌کند. برند Yeezy کانیه وست در برند خود  و رویا عقیقی، طراح کانادایی، از این ارگانیسم برای مجموعه Biogarmentry خود استفاده کرده‌اند. عقیقی جلبک‌ها و نانو پلیمرها را به یک منسوجات زیست‌محیطی تبدیل کرد که نه‌تنها فاکتور خنکی دارد، بلکه هدف بسیار خوبی را نیز دنبال می‌کند.

 

پنبه

هدف ما در اینجا پنبۀ معمولی نیست هرچند که خود الیاف معمولی پنبه هم خواص زیست محیطی مناسبی دارند.  پنبه برای اینکه بتواند هوا را فیلتر کند باید با پلیمر بتا سیکلودکسترین (BCD) آغشته شود. محققان دانشگاه کرنل دریافتند که پارچۀ پنبه‌ای آغشته به این پلیمر می‌تواند آلاینده‌های هوا و آب را جذب کند. پس از آزمایش مشخص شد که الیاف پنبه تکمیل شده با پلیمر نسبت به الیاف تکمیل نشده یا جاذب‌های تجاری جذب بیشتری دارند. این روش در حال حاضر برای استفاده در الیاف دیگر نیز در حال مطالعه است.

 

الیاف سلولزی

در حالی که هیچ تحقیق آشکاری در مورد الیاف سلولزی و قابلیت‌های فیلتراسیون آنها در لباس‌ها انجام نشده است، مطمئناً نظریۀ جالبی برای بررسی خواهد بود. الیاف سلولزی در فیلترهای HEPA برای سیستم‌های تصفیه هوای خانگی استفاده می‌شود. بنابراین، استفاده از آنها در لباس کاملاً دور از ذهن نیست. به نظر الیاف تنسل برای این تحقیق مفید باشد.

میسلیوم(Mycelium)

میسلیوم که از ریشۀ قارچ بدست می‌آید برای از بین بردن آلاینده‌ها از هوا موثر است. چندین شرکت تحقیق کرده‌اند و کاربرد آن‌ها را در منسوجات توسعه داده‌اند و بسیاری از پارچه‌های توسعه یافته مانند Mycotex و Reishi توانایی تجزیه شدن را دارند.

 

برای ما، هم به‌عنوان مصرف‌کننده و هم به‌عنوان تولیدکننده، مهم است که از تأثیر لباس‌هایمان و این که چگونه می‌توانیم با تغییر به لباس‌های پایدارتر محیط خود را بهبود بخشیم، آگاه باشیم. همچنین، کاوش برای تولید لباس‌هایی که به سیاره ما بازگردانده شوند(خواه از طریق بازیافت یا تولید پارچه‌های تجزیه‌پذیر و یا پوشیدن لباس‌های دوستدار محیط زیست). به یاد داشته باشید: هیچ چیز غیرممکن نیست اگر به معنای دنیای بهتر باشد.

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز

مرجع: https://www.synzenbe.com/blog?page=7