« نگاهی به ده کشور برتر صادر کنندۀ صنعت نساجی و پوشاک جهان »

مجلۀ نساجی امروز به نقل از نساجی دات کام لیست ده کشور صادر کنندۀ بزرگ را بر اساس ارزش صادراتی آن­ها در سال 2018 منتشر کرده‌­است.

این کشورها محرک بازار پوشاک و صنعت نساجی در سراسر جهان و بازیکنان اصلی بازار جهانی هستند، که با نوآوری‌ها و تکنولوژی بالای خود، دنیای نساجی و پوشاک را شکل می‌دهند و تحول را به صنعت نساجی و پوشاک می‌آورند.

                                                                 

10- اسپانیا

ارزش صادراتی 20/20 میلیارد دلار، صنعت نساجی و ماشین‌آلات نساجی یکی از بزرگترین صنایع در اسپانیا است. از نخ­ریسی و بافندگی تا رنگرزی و نهایی‌­سازی محصولات، آن­ها همچنین همه نوع ماشین‌آلات نساجی را تولید می­‌کنند. تجارت منسوجات در اسپانیا آن­‌را به عنوان یک منطقۀ اصلی مدنظر قرار داده‌­است و به طور مداوم به سمت جلو حرکت می­‌کند تا به قله‌­های جدید در صنعت نساجی و مد برسد.

9-هنگ‌کنگ چین

ارزش صادراتی 43/20 میلیارد دلار، صنعت نساجی هنگ‌کنگ به خاطر رنگ و چاپ پارچه معروف است. همچنین این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پنبه، بافندگی، بافتن پارچه، بافتن جین و بافتن پارچه پنبه‌­ای است.

8- ایالات متحدۀ آمریکا

ارزش صادراتی 14/27 میلیارد دلار، ایالات متحدۀ آمریکا تولیدکننده و صادرکنندۀ جهانی مواد اولیۀ نساجی، پارچه، نخ، پوشاک، مبلمان خانگی و دیگر محصولات نساجی است. قدرت نساجی آمریکا در پارچه­‌های تخصصی و صنعتی، پارچه‌­های پزشکی و پوشاک محافظ است. همچنین ایالات متحده از نظر فنی در بخش نساجی و پوشاک بسیار پیشرفته است و در شرکت‌­های رو به رشد در بازار نساجی آمریکا سرمایه­‌گذاری می‌­کند.

7- ترکیه

ارزش صادراتی 56/27 میلیارد دلار، صنعت نساجی و پوشاک ترکیه نقش مهمی در تجارت جهانی نساجی با رعایت استاندارد­های بالا و طیف وسیعی از محصولات دارد. تولید و صادرات صنایع ترکیه از کالاهای کم ارزش افزوده به کالاهای تولید شده با ارزش افزودۀ بالا و کالاهای مدروز تبدیل شده‌­است. ترکیه در حال رشد صنعت نساجی و پوشاک با ظرفیت طراحی شگفت­‌انگیز، راه­‌حل­‌هایی با تکنولوژی بالا، قابلیت تولید پویا و انعطاف­‌پذیر و همچنین توجه به کیفیت، سلامت و محیط زیست است. 

6-ایتالیا

ارزش صادراتی 57/36 میلیارد دلار، صنعت نساجی ایتالیا در زمینۀ پوشاک و دنیای مد سرآمد است. ایتالیا طیف گسترده‌­ای از الیاف پنبه، پارچه کتانی، ابریشم و پشم را پوشش می‌­دهد و صنعتی با ساختار سازمانی قوی و تکنولوژی‌­های نوین را نشان می­‌دهد. نوآوری محصول در ایتالیا به طور کامل برروی عملکرد فنی پارچه و نخ برای گسترش حوزه‌­های کاربردی متمرکز است. ایتالیا در حال تولید طیف وسیعی از منسوجات الکترونیکی با فناوری­‌های جدید برای استفاده از مزایای آن­ها در جهت تولید پوشاک است.

5- هند

ارزش صادراتی 11/37 میلیارد دلار، هند در صنعت نساجی و پوشاک یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان جهان است. صنایع نساجی هند به طور گسترده‌­ای به دو بخش تقسیم می‌­شود: اول، بخش غیر رسمی متشکل از صنایع دستی و پرورش دام، که در مقیاس کوچکی عمل می‌­کنند و ابزار و روش‌­های سنتی را در برمی‌­گیرند. دوم دستگاه­‌های مدرن و تکنیک‌­های جدید سازماندهی شده که مانند یک معیار اقتصادی عمل می­‌کند.

4- ویتنام

ارزش صادراتی 93/37 میلیارد دلار، صنعت نساجی ویتنام از تولیدکنندگان و خریداران در زنجیره­‌های تامین خود بهره­‌مند شده­‌است، که با هزینه­‌های پایین کار و تمرکز صنعت بر تخصصی‌سازی، مدرن­‌سازی و افزایش ارزش افزوده حمایت می‌­کند. تمرکز اصلی این کشور تولید اقلامی با رقابت بالا در بازار جهانی و بهبود زنجیرۀ تامین پوشاک و نساجی آن است. مصرف پوشاک و منسوجات ویتنام در هر دو بازار داخلی و خارجی هرروز نفوذ بیشتری در بازار نساجی ایجاد می‌کند.

3- بنگلادش

ارزش صادراتی 73/38 میلیارد دلار، در دهه‌­های اخیر، بنگلادش به عنوان قطبی برای تولید پوشاک ظاهر شده است. نقاط قوت کشور بنگلادش نیروی کار ارزان و وسیع است. فناوری پیشرفته و تولید محصولاتی با کیفیت بالا بسیاری از مارک­‌های عمده فروشی جهان را به سمت بنگلادش جذب کرده‌­است. صنعت نساجی بنگلادش در حال رشد سریع با تعداد زیادی از اجناس با ارزش افزودۀ بالا در سطح جهانی است.

2-آلمان

ارزش صادراتی ۳۸/۹۹ میلیارد دلار، صنعت نساجی و پوشاک آلمان سابقه‌ای طولانی در تولید، نوآوری و انعطاف‌پذیری این صنعت دارد. آلمان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان پارچه، پوشاک، الیاف مصنوعی، نخ مصنوعی و ماشین‌آلات است. این کشور به خاطر تولید محصولات با کیفیت بالا و اکسسوری در نساجی و لباس در جهان معروف است. در دهه‌های اخیر، این کشور روند تولید خود را به سمت محصولاتی با کیفیت اما با قیمتی پایین تغییر داده‌است.

1-چین

ارزش صادراتی ۲۶۶/۴۱ میلیارد دلار، در چین، شش زیر بخش صنعت نساجی عبارت اند از پنبه، الیاف شیمیایی، پارچه‌­های پشمی و رنگرزی، صنعت چاپ پارچه، پارچه‌های کتان و صنعت ابریشم، ساخت و صنایع نساجی. حجم خروجی صنعت نساجی چین بیش از نیمی از بازار جهانی را تشکیل می‌دهد.

عوامل موثر در صنایع نساجی چین عبارتند از: تولید کم هزینه، کیفیت مواد خام، ساختار صنعتی، ماشین آلات مدرن با تکنولوژی پیشرفته، برندسازی و روند کار در بازار مصرف داخلی و جهانی.

مرجع: مجلۀ نساجی امروز