نقش زنان در صنعت نساجی

صنعت نساجی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین صنایع در جهان است. برای قرن‌ها، زنان نقش حیاتی در شکل دادن به این صنعت داشته‌اند. آنها به روش‌های مختلف از ریسندگی گرفته تا بافندگی، طراحی، بازاریابی و بسیاری موارد دیگر به پیشرفت این صنعت کمک کرده‌اند. امروزه نفوذ زنان در مهارت‌های رهبری، مدیریت و همچنین ارائه طرح‌های خلاقانه و مفاهیم بدیع در تمام صنایع مشهود است. در روز مهندس، بیایید سهم زنان در صنعت نساجی را جشن گرفته و اهمیت زنان را در رشد و موفقیت آن بدانیم.



مشارکت‌های تاریخی


 

در گذشته، زنان مسئول اصلی نخ ریسی و بافتن پارچه بودند. این کار اغلب شامل استفاده از ابزار و ماشین آلات دستی و نیازمند کار در ساعات طولانی در خانه یا کارخانه‌ها بود. زنان در آن دوران شرایط کاری چالش برانگیزی را تحمل می‌کردند. با وجود شرایط سخت و حداقل دستمزدها، حضور و استعداد آنها برای توسعه صنعت نساجی بسیار مورد نیاز بود. بسیاری از زنان از طریق کار کردن در این صنعت هزینه‌های زندگی خود و خانواده خود را تامین می‌کردند.



مشارکت‌های مدرن



با توسعه صنعت نساجی، زنان همچنان نقش تعیین کننده‌ای در گسترش این صنعت ایفا می‌کردند. آنها در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها برای تولید منسوجات در مقیاس بزرگتر فعالیت‌های زیادی انجام دادند. اگر چه زنان با تبعیض روبرو بودند و دستمزدهای ناچیزی دریافت می‌کردند با این‌حال بسیاری از زنان توانستند در رتبه‌های بالاتری مانند مدیر و سرپرست قرار گیرند، موانع را از بین برده و راه را برای نسل‌های آینده هموار کنند.

سازمان بین المللی کار گزارش می‌دهد که زنان 60 تا 90 درصد از نیروی کار جهانی در صنعت نساجی و پوشاک را تشکیل می‌دهند، در منسوجات زنان حدود 55 درصد و در تولید پوشاک 80 درصد از اشتغال را تشکیل می‌دهند. در ایالات متحده بیش از 650هزار  نفر در صنعت نساجی مشغول به کار هستند که 60 درصد از این نیروی کار را زنان تشکیل می‌دهند. در هند، صنعت نساجی و پوشاک بزرگترین کارفرمای زنان است که برای بیش از 35 میلیون زن شغل ایجاد کرده است.



مشاغل تحت مالکیت زنان نقش بسزایی در صنعت نساجی دارند. در ایالات متحده، زنان بیش از 21 درصد از کل مشاغل تولید پارچه، پوشاک و لوازم جانبی را در اختیار دارند. طراحان و کارآفرینان زن، برندهای موفق مد و کسب ‌و کارهای نساجی را راه‌اندازی کرده‌اند که باعث ایجاد شغل و رشد اقتصادی شده است. به عنوان مثال، برند مد دیان فون فورستنبرگ از زمان راه اندازی در سال 1972، بیش از 1.2 میلیارد دلار درآمد داشته است.

برای قرن‌ها، زنان در خلق طرح‌ها، الگوها و منسوجات و مواد جدید پیشگام بوده‌اند. زنان همچنین مدافعان سرسخت تبعیض بوده و برای شرایط کاری مطلوب‌تر و دستمزد عادلانه برای کارگران در سراسر جهان مبارزه کرده‌اند. آنها از پلتفرم‌های خود برای افزایش آگاهی در مورد مسئولیت اجتماعی در صنعت نساجی و مسائل زیست محیطی استفاده کرده‌اند.


حرکت رو به جلو



هوش مصنوعی در حال حاضر در حال رونق است و این پتانسیل را دارد که صنعت نساجی را به سرعت متحول کند. زنان در این تحول نقش حیاتی ایفا می‌کنند. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند تولید را با پیش بینی اختلالات در زنجیرۀ تامین، کاهش ضایعات و بهبود بهره‌وری انرژی، بهینه کند. مشارکت زنان در تحقیق و توسعه هوش مصنوعی در ایجاد این پیشرفت‌ مؤثر بوده است.

یکی از مفیدترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت نساجی، ایجاد مواد پایدار است. زنان پیشگام تولید منسوجات جدید از مواد طبیعی و بازیافتی هستند. هوش مصنوعی می‌تواند با پیش‌بینی اینکه کدام ترکیب از مواد ویژگی‌های مورد نظر مانند استحکام یا انعطاف‌پذیری را ایجاد می‌کند، به توسعه این مواد کمک کند.

در نتیجه، زنان با اقتباس از هوش مصنوعی، سخت کوشی، ارائه طرح‌های خلاقانه و مفاهیم اصلی و همچنین از طریق مدیریت و رهبری سهم قابل توجهی در رشد صنعت نساجی انجام می‌دهند.

منبع                   www.smartex.ai