معرفی پارچه‌های مناسب برای لباس کودکان


در این مقاله به معرفی چند نوع پارچۀ مناسب برای کودکان می­‌پردازیم.


 
          پارچۀ پنبه­‌ای(cotton fabric):
             معمولاً اولین انتخاب برای تهیۀ لباس بچه‌گانه پنبه است. الیاف پنبه معیارهایی را که قبلاً گفته شد مانند قدرت جذب، قابلیت تنفس و راحتی را در بر می‌­گیرند.
           پنبۀ ارگانیک حتی مزیتی بیشتر از این موارد را هم دارد، زیرا در یک محیط کاملاً دوستدار محیط زیست و بدون هیچ یک از مواد شیمیایی تولید می‌­شوند.

  قبل از رفتن به پارچه فروشی به این نکته توجه کنید که پنبه انواع مختلفی دارد (حدود 90 نوع)، ممکن است یک فرد ناوارد با ظاهر پارچه‌­ای که به نظر نرم و لطیف است­( اما به شدت برای لباس بچه‌­گانه نامناسب است) فریب بخورد و  بعد از اولین شستشو پارچه به اصطلاح دون دون یا زبر شود و در نتیجه پوست کودک را تحریک کند یا  از الیاف مصنوعی تولید شده باشد و پوست کودک را آزار دهد.

پارچه‌های مصنوعی هم در ابتدا ظاهری نرم دارند، اما به سرعت چرک می شوند و با اولین شستشو روی سطح پرزدانه ایجاد می‌­شود.

 توجه: هر پارچه‌­ای که انتخاب می­‌کنید هیچگاه قبل از شست و شو شروع به دوختن لباس نکنید چرا که عملیات مقدماتی شست و شو باعث می‌­شود مواد شیمیایی که حین تولید پارچه در کارخانه به آن زده شده است از بین رود.

یکی دیگر از دلایلی که مادران لباس‌­های نخ پنبه را برای نوزادان انتخاب می­‌کنند این است که نیاز به پارچه‌­ای دارند که با سرعت تعویض لباس، سریع خشک شود.

 

     پارچۀ وال(voile) :

  وال پارچه‌­ای نیمه شفاف است که تقریباً شبیه به پارچۀ گاز است. این پارچه بسیار شبیه cotton lawn(نوعی پارچۀ پنبه‌­ای سبک و ریزبافت) اما نازک تر است، به طوریکه پشت پارچه دیده می‌­شود، تا حدودی موج دار است و به راحتی جریان هوا را از خود عبور می‌­دهد. این پارچه بسیار مناسب برای لباس‌­های سایز کوچک است.

 

    پارچۀ ماهوت(Broadcloth):

       به طور معمول ماهوت نوعی پارچۀ تمام‌پشم با تار فاستونی کرک‌دار است که بافت آن بسته، ظریف، صاف، نرم وسطح آن مثل مخمل و کمی براق است و پشت آن سرژه است. این پارچۀ سبک و صاف می­‌تواند پنبه‌­ای یا مخلوط پنبه­ نیز باشد. ماهوت پنبه را برای لباس نوزادان انتخاب کنید. پارچۀ ماهوت پنبه‌ای دارای سطح     براق و اثر ریب[1] ظریف است. این پارچه برای پیراهن و لباس‌­های شب هم مناسب است. تاپ‌­های کوچک بچه‌­گانه و لباس‌­های دوخته شده با این پارچه که با گلدوزی‌­های ظریف تزئین شده‌­اند در خرده فروشی‌­ها دیده می‌­شوند.

 



[1] نوعی بافت حلقوی پودی، که توسط دو سری سوزن، بافت انجام می­‌شود و ظاهر پارچه شیاردار(راه راه­ های برجسته) می­‌شود.


    پارچۀ لینن از نوع  :Handkerchief linen

  این نوع لینن، یک منسوج دلپذیر، بسیار نرم و سبک و شبه حریر است. این پارچه کمی حالت بافت گلوله مانند روی سطح خود دارد، از آنجا که لینن است، ظرافتی را که از لینن انتظار می‌­رود دارد و افزون بر آن، زیردست آن هم نرم است. منسوج مخلوط پنبه/لینن، مشکل طبیعی چین و چروک لینن را نیز ندارد. این پارچه برای لباس عروس نیز عالی است.

    پارچۀ چیت موصلین(Muslin):

  موصلین یک پارچۀ پنبه­‌ای موجود در وزن‌­های مختلف - از بسیار نازک تا کمی متراکم یا حتی ضخیم است. موصلین نازک برای دوخت لباس بچه­‌گانه  بسیار مناسب است زیرا قابلیت تنفس بسیار خوبی دارد و100٪ پنبه‌ای است. از موصلین معمولاً برای تولید پوشک­‌های پارچه ای ، قنداق ، پارچه‌­های مناسب گرفتن بادگلو کودک و غیره استفاده می‌­شود. به نسبت لباس‌­های دیگر این پارچه ظاهری پر زرق و برق ندارد.این پارچه برای آستر زیر لباس و پتوهای کودک نیز مناسب است.

  گاز یک پارچۀ موصلین پنبه‌­ای با ظاهری کمی چروک است. این پارچه بافت باز و قابل تنفسی دارد. پارچه های تک گاز و دو گاز موجود است. بسته به نوع آن ، گازها می‌توانند بسیار نرم تولید شوند.

  

    پارچۀ باتیس(Batiste):

       یک پارچۀ تاری پودی پنبه‌­ای بسیار نرم است که مانند پارچۀ وال یا پارچه‌­های پنبه‌­ای نازک، شفاف نیست. این پارچه در مقایسه با دیگر پارچه‌­های نخی بسیار مقاوم است اما در عین حال به دلیل نرمی زیاد، برای پوشیدن بسیار راحت است. وجه برتری پارچۀ باتیس سبک بودن آن است. پارچۀ باتیس سوئیسی پارچه‌­ای مطلوب برای دوخت لباس کودک و لباس‌­های شب است


    پارچۀ پنبه­‌ای گلدوزی شده(Eyelet cotton or Broderie anglaise fabric):


  هیچ پارچه­‌ای زیباتر از پارچه­‌های سوزن­کاری شده وجود ندارد. این پارچه برای دوخت لباس بچه‌­گانه یا لباس‌­های مجلسی فوق‌­العاده خاص و زیبا هستند. می‌توان از آن‌­ها به عنوان پارچۀ اصلی برای لباس یا برشی سر جیب و آستین‌­ها استفاده کرد.

    پارچۀ بافتنی ژرسه(Jersey knit fabric):

  این پارچه به دلیل نرمی و قابلیت تنفس خوبی که دارد پارچه­‌ای محبوب برای دوخت لباس نوزاد و کودکان است. از دیگر مزایای لباس‌­های بافتنی خاصیت کشسانی خوب آن­‌ها است. نوع بافت این پارچه(بافت حلقوی) بسیار مناسب برای حرکت مداوم و جست و خیز کودکان و هم­چنین رشد سریع آن­‌هاست.

 


    پارچۀ تدی/خز طرحدار(Fleece):

  پارچۀ تدی انتخاب بسیار خوبی برای لباس­‌های زمستانی بچه‌­ها است. از این پارچه می­‌توان به عنوان جایگزین پارچه‌­های پشمی استفاده کرد زیرا رطوبت را در خود حفظ می‌­کند و بدن را گرم نگه می‌­دارد و برخلاف پشم، پارچۀ تدی به راحتی قابل شستشو در ماشین است و سریع خشک می‌­شود. می‌­توانید از این پارچه برای دوخت پالتو یا کت بچه‌­گانه استفاده کنید.


           پارچۀ میکروفایبر(Microfiber fabrics):

            پارچۀ میکروفایبر پارچه­‌ای جدید، بسیار نرم و ضد حساسیت است. برای کودکانی که پوست بسیار حساسی دارند ، این پارچه یک انتخاب عالی است.


       پارچه­‌های پرز یا کرک­دار(Fabric with pile/nap):

         پارچه‌­های حوله‌­ای پنبه‌­ای نوعی از پارچه‌­های پرزدار است. شما می‌توانید از این پارچۀ بسیار جاذب برای تولید روپوش ، پوشک پارچه‌ای و غیره استفاده کنید.
     پارچه‌های دیگری از این قبیل مثل مخمل کبریتی، فلانل، نوع خاصی از پارچه‌­های جین پرزدار، انواع پارچه‌های مخمل، پارچه‌­های مطلوبی برای شما هستند

   

        پارچۀ بابمو ریون(Bamboo rayon):

       مواد بامبو الیاف ریون فوق­‌العاده نرم و بادوام است که از سلولز مشتق شده از گیاهان بامبو تولید شده است.
    این ماده به صورت ارگانیک تولید شده و ضدحساسیت است به همین دلیل انتخابی مناسب برای والدینیست که به محیط زیست اهمیت می‌­دهند.
    مناسب برای پوست‌­های حساس است و قابلیت تنظیم گرما دارد به این معنی که با دمای بدن کودک سازگار ­­می‌­شود و در نتیجه بدن خیلی گرم نمی‌­شود.

 

        پارچه­‌های ضدآب(Waterproof fabrics):

       اگر به دنبال پارچه‌­ای برای پوشک­‌های پارچه‎‌­ای، پارچۀ روی پوشک، پتو،  ملحفه‌­های قابل شستشو، شلوارهای آموزشی کودک ، کیف‌­های مخصوص حمل لباس‌­های مرطوب ، پد شیردوشی و پستونک هستید ممکن است به پارچه‌­ای نیاز داشته باشید که ضد آب باشد.     برای این منظور می‌­توانید پلی استر چند لایه پلی­ یورتان (که در قسمت خارجی پوشک­‌های پارچه‌­ای و روکش پوشک استفاده می‌­شود)، پارچه‌­های حوله­‌ای که لایۀ زیرشان وینیل است و غیره را خریداری کنید و اطمینان حاصل کنید که پارچه‌­ای که می‌­خرید قابلیت تنفس   دارد و کودک در آن راحت است.

   به یاد داشته باشید که پوست کودکان بسیار حساس است و برایشان اهمیت ندارد لباس زیبایی که پوشیده‌­اند برای دیگران جلب توجه کند، بلکه کودکان فقط به لباس راحتی نیاز دارند که در آن بتوانند مانند یک پرنده رها باشند. نوع پارچۀ انتخاب شده بر کیفیت فعالیت کودک در طی روز تاثیر می‌گذارد پس سعی کنید لباسی مناسب برای سلامت کودکتان انتخاب کنید.

مرجع: sewguide.com

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز