مشکلات فرایندهای مربوط به پلی‌استر و راه‌حل رفع آن


الیگومرها مجموعه­‌هایی مختلف با وزن مولکولی کم هستند که حین پلیمریزاسیون دی اتیلن گلیکول با ترفتالیک اسید برای ایجاد پلی استر تشکیل می‌­شوند، ساختارهای مختلفی دارند و با توجه به تعداد واحدهای تشکیل دهنده شان دسته بندی می‌­شوند. الیگومرها می‌توانند مونومر، دیمر، تریمرهای خطی، تریمرهای حلقه­‌ای و غیره تا حداکثر 7-8 واحد باشند که عمدتا تریمر و حلقه‌­ای هستند و میانگین مقدار آن‌­ها را می‌­توان 1.5-2.5 درصد تخمین زد.

الیگومرهای سطحی باعث نقص در رنگرزی می‌­شوند. این پلیمرهای اندک، حساسیت حرارتی بالایی دارند به همین دلیل در فرایندهای گرم و یا عملیاتی که در زمان کوتاه تحت فشار و دمای بالا انجام می‌­شوند، این پلیمرها از عمق الیاف به سطح مهاجرت می‌­کنند.

الیگومرها تا حدی روی سطح پارچه رسوب می‌کنند و مانند فیلتر عمل کرده، مانع از نفوذ بخشی از مواد موجود داخل حمام به پارچه می‌­شوند. حذف این رسوبات با روش‌­های شستشوی قدیمی بسیار دشوار است.

پارامترهای اصلی موثر بر سرعت مهاجرت الیگومرها عبارتند از:

·        فرمولاسیون و ساختار پلیمر

·        وزن مولکولی و نقطۀ ذوب

·         دما ، مدت زمان و تلاطم در فرایندهای مختلف صنعتی

·        Phحمام فرایند

·        غلظت و توزیع پلیمرهای کم در الیاف

یک عامل کلیدی که از تشکیل رسوبات سطحی جلوگیری می­‌کند دمای تخلیۀ حمام عملیات، پس از انجام هرگونه عملیاتی است که در دمای بالا صورت می‌­گیرد. به منظور جلوگیری از تبلور سریع پلیمرهای کم که منجر به رسوب در سطح الیاف می‌­شوند توصیه می­‌شود این عملیات در بالاترین درجه حرارت ممکن انجام شود. بهتر است حمام را در دمای 120-130 درجۀ سانتیگراد تخلیه کنید. 


مشکلات ناشی از رسوبات الیگومر که منجر به رنگرزی نایکنواخت می­‌شود عبارت اند از:

·        اثر فیلتراسیون ناشی از تجمع الیگومرها

·        فشار نامناسب پمپ به دلیل رسوب­‌های ایجاد شده

·        تغییر در نرخ افزایش دما به دلیل رسوب در المنت‌­های گرمایی

·        کدر شدن شیدهای رنگی

·        گرد و غبار حین بوبین پیچی

·        افزایش هزینه­‌های ناشی از انرژی

عوامل موثر در به حداقل رساندن مشکل الیگومر در رنگرزی با دمای بالای(HT)پلی استر:

روش‌­های مختلفی برای به حداقل رساندن الیگومرها وجود دارد و هیچ روشی به تنهایی موثر نیست، لذا بهتر است از ترکیب چند روش استفاده شود. این روش­‌ها شامل موارد زیر است:

·        کنترل پارامترهای رنگرزی: پارامترهای معمول رنگرزی مانند افزایش درجه حرارت رنگرزی یا زمان رنگرزی تحت دمای بالا در هنگام نگه داشتن و نرخ برداشت رنگرزی، بر جداسازی و حذف الیگومرها موثر است (به عنوان مثال سرعت گرمایش رنگرزی باعث جدایی الیگومرها می‌­شود).

·        افزودن مادۀ دیسپرس کننده[1] و یکنواخت کنندۀ[2] الیگومر حین رنگرزی: مایعات دیسپرس ­کنندۀ الیگومر ، الیگومرها را در حین رنگرزی به خوبی پراکنده کرده و تجمع و رسوب آن‌­ها را روی سطح منسوج یا قطعات ماشین کاهش می‌­دهند. می‌­توان آن‌­ها رابدون رسوب‌­گذاری مجدد زیاد،  به راحتی در دمای بالا تخلیه کرد. به دلیل تورم الیاف همراه با تسریع نفوذ عمقی یا خاصیت مهاجرت­، مایع دیسپرس کننده باعث خروج موثرتر اولیگومرها در مقایسه با عوامل یکنواخت کنندۀ معمولی می‌­شود همچنین، استفادۀ بیشتر از عوامل دیسپرس کنندۀ رنگ، ثبات پراکندگی خوبی را در حضور الیگومرها تضمین می‌­کند بنابراین از تجمع و انباشتگی مواد رنگزای پراکنده در حمام جلوگیری می­‌کند.

 

·        استفاده از حلال­‌های خاص در رنگرزی با دمای بالاHT: حلال­‌های خاص، در رنگرزی با دمای بالا،سرعت نفوذ یا اثر مهاجرت مناسبی را تضمین می‌­کنند که باعث بهبود ثبات پراکندگی و به حداقل رساندن مشکل الیگومر می‌­شود. حلال ابتدا الیگومرها را از الیاف جدا و سپس آن‌­ها را در محلول حمام حل می‌‍­کند با تخلیۀ محلول داخل حمام، حلال بدون تاثیر بر شید نهایی رنگ از بین می‌­رود. با این حال، این روش به دلایل اکولوژیکی دیگر در برخی کشورها کاربردی نیست.

 

·        تخلیۀ محلول داخل حمام در شرایطHT: تخلیۀ محلول حمام تحت دمای بالا (110-130 درجه سانتیگراد) مشکل را به میزان قابل توجهی کاهش می‌­دهد.

 

·        رنگرزی در شرایط قلیایی: رنگرزی پلی استر در محیط قلیایی متوسط سودا (pH 9-9.5) برای حمام یک مرحله‌ای رنگرزی دیسپرس / راکتیو، مخلوط پلی‌­استر / سلولز، مشکل الیگومر را به میزان قابل توجهی کاهش می­‌دهد. رنگ‌­های دیسپرس مناسبی وجود دارند که در محدوده pH قلیایی پایدار باشند.

 

·        استفاده از سورفکتانت در حین شست و شوی احیائی: از ترکیبات خاص چهار ظرفیتی[3]  به عنوان شتاب دهنده­‌های قلیایی برای حذف الیگومرهای پلی استر از ماشین‌­آلات تحت شرایط دمای بالاHT استفاده می‌­شود. این ترکیبات در شست و شوهای قلیایی احیائی معمول در دمای 80 درجه سانتیگراد، الیگومرهای سطحی را صابونی می‌­کند.

 

·        شست و شوی ماشین آلات: تمیز کردن بقایای ماشین رنگرزی همچنان یک مشکل اساسی در طرح توجیهی کارخانه‌­های رنگرزی است. این امر اخیراً به ویژه در مواردی که الیگومر به دلیل سرعت زیاد چرخش و افزایش سختی آب مصرفی ایجاد می‌­شود، صدق می­‌کند. علاوه بر این، افزایش رنگرزی پارچه­‌های ترکیبی حلقوی/ تاری‌­پودی که اغلب به بیش از یک مادۀ رنگزا نیاز دارند، احتمال پودگذاری دشوار را افزایش داده است.

برای دستیابی به بهترین نتیجه در رنگرزی ، پیشنهاد می­‌شود که مرتباً ماشین‌­آلات تمیز شوند.

برخی از کارخانجات تولید کنندۀ مواد شیمیایی، مواد بسیار خوبی برای پاکسازی ماشین و از بین بردن تجمع الیگومرها، عرضه کرده‌­اند. این مواد عوامل دیسپرس کنندۀ ذاتی بسیار خوبی برای الیگومرهای پلی استر دارند و می‌­توانند به عنوان یک مادۀشویندۀ موثر برای رسوبات الیگومر که ممکن است در ماشین رنگرزی ایجاد شده باشند، استفاده شوند.


مرجع:www.fibre2fashion.com

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز



[1]Dispersant agent

[2] Leveling agent

[3] Quaternary compounds