لباس‌های مناسب برای آب و هوای سرد زمستانی



 

وظیفۀ اصلی لباس فراهم کردن آسایش روانی و فیزیولوژیکی برای انسان در هر شرایط اقلیمی است. نقش کلیدی لباس‌های محافظ در هوای سرد، محافظت از فرد در برابر سرما و سوزهای شدید و ایجاد آسایش حرارتی برای پوشنده است.

میانگین دمایی که از نظر حرارتی برای پوست انسان مناسب است  تقریباً 33 درجه سانتیگراد است، برای حفظ این دما در شرایط سرد، بدن با اعمال فشار عضلانی و لرزش گرما تولید می­‌کند تا اختلاف دما را متعادل کند. در هوای سرد 80 درصد از دست دادن گرما به دلیل سرمای ناشی از وزش باد است. برای غیرنظامیان، طراحی لباس محافظ در برابر سرما ساده است، زیرا تنها شرط آن محافظت در برابر سرما است، در حالی که برای پرسنل نظامی و سربازان و سایر نیروهای شبه نظامی، علاوه بر عایق حرارتی، تعدادی الزامات دیگر نیز مانند تحرک و محافظت در برابر مواد خارجی نیز مهم است.

لباس­‌های طراحی شده برای هوای سرد به طورکلی چند لایه هستند چراکه هوای محبوس شده بین لایه‌های مختلف پارچه و پوست افزایش یابد و در نتیجه محافظت حرارتی ایجاد شود.

به غیر از چند لایه بودن لباس، عوامل مهم دیگری مانند اصلاحات ساختاری الیاف، تراکم نخ، تاب نخ، ضخامت پارچه، تراکم پارچه، تکمیل­ها، مواد تغییر فاز دهنده، منجر به حبس حجم زیادی هوا می‌شود و بنابراین عایق حرارتی برای پوشنده فراهم می‌شود. وزن لباس هم پارامتر مهمی است، لباس‌­های محافظ در برابر هوای سرد باید با کمترین وزن بیشترین خاصیت گرمایی را داشته باشند.

لباس‌­های مناسب برای شرایط آب و هوایی گرم معمولاً گشاد و سبک هستند تا به گرمای بدن اجازه دهد به شکل تبخیر خارج شود. اما لباس­‌های مناسب برای آب و هوای سرد، معمولاً برای ایجاد عایق و محافظت در برابر باد حجیم و لایه لایه است.

الیاف مورد استفاده در لباس­‌های مناسب هوای سرد:

پر: پر می­‌تواند پر غاز یا اردک باشد. پر به طورکلی جزو مواد عایق خوب به شمار می­‌آید . پر، سبک، فشرده و بسیار بادوام است. پر جزو مواد گران قیمت به شمار می‌­رود، با این حال  وقتی خیس می‌­شود، ارزش خود را از دست می­‌دهد زیرا در حالت خیس هیچ خاصیت عایقی ندارد و خشک شدن آن زمان بر است. از پر داخل لباس­‌هایی که هنگام فعالیت­‌های شدید که منجر به عرق کردن می­‌شود، استفاده نمی‌­شود. عدد “fill power”  که روی برچسب لباس نوشته می‌­شود میزان پری که داخل مواد به کار رفته است را مشخص می‌­کند، هر چه این عدد بیشتر باشد، لباس دارای پر بیشتری است و خاصیت عایق بیشتری ایجاد می‌­کند.

الیاف شبیه به پشم(fleece):

این الیاف یک مادۀ مصنوعی است که دارای خواص عایق مشابه پشم اما با نصف وزن است. نازک، نرم و راحت است، به راحتی شسته می­‌شود و سال­‌ها دوام می‌­آورد. قابلیت تنفس خوبی دارد و به سرعت خشک می‌­شود، بنابراین می­‌توانید آن را برای فعالیت­‌هایی که ممکن است حین آن عرق کنید، استفاده کنید. اما متأسفانه، این پارچه باد را از خود عبور می­‌دهد و آن را برای استفاده در لایۀ بیرونی نامناسب می­‌کند، اما برای لایۀ عایق عالی است.

نایلون:

یکی دیگر از مواد مصنوعی، نایلون است که معمولاً پارچه­‌های تاری پودی با تراکم بالا از آن تولید می‌­کنند. و با یورتان پوشانده می‌شود تا ضد آب شود. برای استفاده در لایۀ بیرونی مناسب است.

پلی پروپیلن:

این الیاف بشر ساخت، نازک، سبک وزن، سازگار و نرم هستند. بیشترین قابلیت در بازیابی رطوبت را دارند که آن را به ماده‌­ی پایه برای استفاده در لایه­‌ها تبدیل کرده است.

پر کنندۀ Thinsulate:

این ماده به عنوان جایگزین مصنوعی برای پر معرفی شد. در لایه‌­های نازک به طرز شگفت آوری بسیار گرم است، در برابر خیس شدن مقاومت می­‌کند و در صورت خیس شدن گرمای خود را حفظ می‌­کند. متاسفانه دوام این ماده کمتر از پنج سال است.

 

پشم:

الیاف پشم ویژگی‌­های بی­‌نظیری دارند. ضد آب است، عایق عالی حتی در صورت خیس شدن است، قابلیت بازیابی رطوبت عالی دارد و بسیار با دوام است. لباس­‌های پشمی سنگین هستند و در صورت خیس شدن مدت زیادی طول می­‌کشد تا خشک شود و می‌­تواند برای افراد با پوست حساس خارش‌­آور باشد.

با انتخاب مناسب پارچه برای لباس‌­های زمستانی خود، می­‌توانید نهایت لذت رو از زمستون ببرید.

 

 

روش‌­های جدید

 

مواد تغییر فاز دهنده :

مواد تغییر فازدهنده (PCM) روشی جدید برای تولید لباس‌­های مناسب برای هوای سرد است. مواد تغییر فازدهنده انرژی را برای انتقال فاز از جامد به مایع جذب می‌کنند و وقتی این تغییر معکوس شد انرژی آزاد می‌کنند. فناوری PCM جهت بهبود عایق­‌های حرارتی منسوجات، توسعه یافته­‌اند. PCM گرما را از بدن یا محیط می‌­گیرد تا ذوب شود. هنگامی که دمای بدن کمتر از دمای انتقال باشد(در هوای خیلی سرد)، PCM محصور شده، به جامد تبدیل شده و گرما تولید می‌کند درنتیجه باعث گرمایش فرد می­‌شود. قبل از تغییر فاز برای تولید یا جذب گرما، PCM بعدی لباس باید از دمای گذار عبور کند. بنابراین، پوشنده باید مقداری فعالیت بدنی برای رسیدن به دمای انتقال انجام دهد.

PCM را می‌توان به روش‌های مختلفی مانند لایه پوشانی، تکمیل، لمینیت، اکستروژن الیاف مصنوعی دو جزئی، ریسندگی مذاب، قالب گیری تزریقی و تولید فوم روی منسوجات اعمال کرد. برخی از محصولات حاوی مواد تغییر فاز میکرو کپسوله شده (micro PCMs) هستند که با واکس پارافین محصور شده‌­اند. ظرفیت ذخیره گرمای نهان PCM بسیار بالا است اما نقطۀ ذوب موم پارافین 27 درجه سانتیگراد، نزدیک به دمای بدن انسان است. بنابراین پارافین به عنوان PCM برای لباس­‌های محافظ در هوای سرد استفاده می شود، زیرا به راحتی  در اثر گرمای بدن ذوب می‌شود.

مواد با قابلیت حفظ شکل(shape memomry):

مواد shape memory (SMM) قابلیت این را دارند که پس از تغییر شکل در اثر اعمال یه نیروی محرک خاص، بتوانند دوباره به شکل قبلی خود بازگردند. این قابلیت به عنوان اثر حافظه شکل (SME) شناخته می­‌شود. از سوی دیگر، پلیمرهای با قابلیت shape memory (SMP) دارای مکانیسم‌های مختلفی هستند. این قابلیت از ویژگی‌های زنجیره‌ه‌ای پلیمری یا فازهای مختلف در پلیمر تاثیر می­‌گیرد. این پدیدۀ نادر طیف گسترده­‌ای از کاربردهای ممکن را ارائه می‌­دهد. استفاده از پلیمرهای SMP در لباس­‌ها باعث ایجاد هوا در بین لایه‌­ها می­‌شود در نتیجه ایجاد عایق حرارتی کرده و پوشنده را از سرمای شدید حفظ می‌­کند.

پوشش ها و لایه‌­های فیلم با ساختاری میکرو و متخلخل:

این روش امروزه در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می‌­شود. اندازۀ منافذ این غشاها از 0.1 تا 10 میکرون است. پایۀ این لایه‌­ها، پلی تترا فلوئورو اتیلن، پلی یورتان، اکریلیک و پلی اولفین و غیره هستند. GORE-TEX غشایی مبتنی بر PTFE است که اندازۀ منافذ آن 700 برابر کوچکتر از مولکول بخار آب است و در عین حال که امکان خروج عرق را فراهم می­‌کند باعث ضدآب شدن لباس نیز می­‌شود. این پلیمرها را می‌توان مستقیماً روی پارچه پوشش داد و یا اینکه با فیلامنت پارچه­‌های تاری پودی لمینیت کرد. لمینت‌های سه لایه با چسباندن لایه‌­های سبک وزن تولید می‌­شوند (مثلاً 50 گرم در متر مربع). برای محافظت از لایۀ فیلم و بهبود دوام، پارچه­‌های بافتنی یا بی‌­بافت را پشت لایه (سطح داخلی لباس) قرار می‌­دهند.

فیلم ها و پوشش‌­های جامد آبدوست:

این فیلم­‌ها بدون منافذ هستند به همین دلیل پتانسیل مقاومتی بالایی در برابر نفوذ مایعات دارند. نرخ نفوذپذیری بخار آب از طریق این لایه ها با ضخامت آن‌­ها نسبت معکوس دارد (لومکس، 1990). کوپلیمرهای بلوکی پلی اورتان و پلی اتیلن گلیکول (PEG) برای این لایه‌­ها به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته‌­اند.

نوع دیگری از کوپلیمرهای هیدروفیل بر پایۀ پلی استر اصلاح شده است که بر روی آن گروه‌­های پلی اتر برای ایجاد خواص آبدوست با درجات محدود تورم ادغام شده‌­اند. محصولات تجاری مانند Symptex در فیلم‌های آماده شده 10-25 میکرون در دسترس هستند که می­‌توانند متناسب با پارچه‌های فیلامنتی به صورت دو لایه، سه لایه یا لایه با وزن سبک لمینیت شوند.

لباس برای شرایط آب و هوایی بسیار سرد:

بیشتر این لباس‌ها که برای شرایط آب و هوایی شدید سرد طراحی شده‌اند، به صورت لایه‌­ای طراحی شده‌اند تا بسته به دما، مواد را تنظیم کنند.

(الف) بیرونی ترین لایه: لایۀ بیرونی یک مادۀ زمخت و ضد باد است که قابلیت تنفس نیز دارد. بسته به شرایط و کاربرد مورد نظر ممکن است عایق داشته باشد یا نداشته باشد. در بیشتر لباس‌های محافظ، برای لایۀ بیرونی پارچه‌هایی که با مواد شیمیایی ضد آب و چربی شده­‌اند رایج هستند. از طرف دیگر، پارچه نایلونی با روکش PU یا Goretex خارجی ترین لایه را ایجاد می­‌کند.

(ب) لایۀ میانی: مواد پرکنندۀ عایق سبک مانند پلی استر، پشم یا مواد شبیه به پشم مثل Polartec ، پر یا هر مادۀ عایق جدید بسته به فعالیت، لایه میانی را تشکیل می‌دهد. پنبه پلی استر به طور کلی برای لباس‌های سبک و پرزی استفاده می‌شود، که اجازه می‌­دهد تا جریان هوا افزایش یابد.

(ج) درونی ترین لایه: از مواد سبک وزن مانند پارچه‌­های پرزی تشکیل شده است که به صورت یک لایه از مواد نرم در تماس با پوست قرار می­‌گیرید. این لایه که مقداری قابلیت عایق دارد از مواد مصنوعی ساخته شده است که رطوبت را از بین می بردPCM ها در شکل‌­های مختلفی در این زمینه کاربرد دارند.

(د) لایۀ بازتابنده: گاهی اوقات لازم است که یک اثر اضافی ایجاد شود تا گرمای متابولیکی را به بدن منعکس کند، به طوری که از طریق لباس به محیط منتقل نشود. پارچۀ نایلونی برای این منظور بسیار مناسب است.

نتیجه:

محافظت در برابر سرمای شدید عمدتاً به لباس بستگی دارد. لباس‌­های محافظ در برابر سرما با توجه به عملکرد صریح و شرایط محیطی مانند فعالیت بدنی کم یا زیاد، محیط هایی با شرایط مختلف مثل رطوبت، دما، سرعت باد، بارش برف یا باران و غیره طراحی شده است.. هدف اصلی سیستم حفاظتی ایجاد مانعی بین دمای بدن و محیط است. لباس­‌های مناسب برای هوای سر میبایست  عایق حرارتی خوب، مقاوم در برابر تبخیر، نفوذپذیر، مقاوم در برابر باد و آب باشد همچنین طراحی لباس برای شرایط آب و هوای سرد باید انرژی تابشی را از محیط جذب کند، غیر رسانا باشد و  اجازه دهد آب و هوا آزادانه در نزدیکی سطح بدن گردش کنند که بتواند گرمای بدن را منتقل کند، و دارای آزادی حرکت باشند. در سرمای شدید یکی از مهم ترین اندام‌­هایی که باید گرم نگه داشته شود سر است. لباس‌­های محافظ باید به گونه‌­ای طراحی شوند که قابلیت تنظیم دمای بدن را داشته باشد تا از گرمای بیش از حد که باعث تعریق می شود جلوگیری شود. انتخاب مواد، خواص الیاف و پارچه نقش مهمی در طراحی لباس مناسب برای شرایط آب و هوایی بسیار سرد دارد.

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز

مرجع: textilelearner.com