بلاک‌چین چگونه می‌تواند باعث انقلابی در صنعت پوشاک شود؟

درحال حاضر اکثر مردم اطلاعات کمی دربارۀ بلاک چین دارند و تصور می‌­کنند همان روشی است که جتسون ها در سال 1985 انجام می‌­دادند.

اما به زبان ساده، بلاک چین می­‌تواند انقلابی در خدماتی که برندها و خرده فروشان، پس از فروش محصول به مشتریان ارائه می‌­دهند، ایجاد کند.

Blockchain  یک حساب دیجیتالی است که اساساً به عنوان یک رایانۀ جهانی باعث تسهیل معاملات آنلاین در بستری ایمن، می‌­شود و ابزاری­ست برای ارتباط طرفین معامله ،زیرا قادر است کامپیوترهای شخصی را به چیزیکه واقعاً به عنوان یک کامپیوتر بزرگ عمل می‌­کند پیوند دهد.

کریسدانن ، بنیانگذار و شریکIterativeCapital Management ،در سال 2017 طی سخنرانی خود در نیویورک گفت: "بلاک چین قوی­ترین فناوری شبکه‌­ای است که بشر تاکنون از آن استفاده کرده است" ،

علاوه بر این، دکتر سلیمان لدرر ، رهبر بلاکچین، دربارۀ نوآوری درشرکت نساجی Loomia ، گفت: "اکنون این رایانۀ جهانی و همگانی را داریم ، این پلتفرم مرکزی که همه می‌­توانند به آن دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند، پیامدهایی بر زنجیرۀ تأمین دارد."

وظیفۀ بلاک چین در زنجیره‌­های تامین ، پیوند تمام اعضای زنجیره- از خرده فروشان گرفته تا ارسال کنندگان، تولید کنندگان، کارخانجات نساجی و ارائه دهندگان الیاف بر روی پایگاهی که در آن  هر کدام می‌­توانند ببینند که دیگری چه می‌­کند، و چه زمانی؛ به اشتراک می‌­گذارد، است. وجه تمایز بلاک چین با برخی تکنولوژی‌‌های مدیریتی زنجیره تامین ، این است که داده‌‌ها توسط یک تامین کننده کنترل نمی‌‌شوند، بلکه غیر متمرکز و مشترک می‌باشند.



تاثیربلاک چین در صنعت پوشاک

هوشمندسازی، تاثیر چشمگیری در آیندۀ صنعت پوشاک و نساجی خواهد داشت ، این می‌­تواند به معنی افزایش قابلیت عملکردی یا استفاده از فناوری به منظور تولید لباسی برای ارائۀ اطلاعات باشد.

Janett Liriano مدیر عامل شرکتLoomia توضیح داد، آنچه که مانع از کاربرد فناوری در پیشرفت پوشاک است ، سفت و سخت بودن اجزاء ، طراحی محدود و حجیم آن‌­ها است و این جایی است که Loomia وارد می‌‌شود.

این شرکت در حال ایجاد مدارهایی در صنعت نساجی است که با استفاده از آن‌­ها می­‌­تواند باعث گرمی پوشاک شده، آن‌­ها را روشن کرده و به جمع‌ آوری داده‌­ها از طریق فناوری‌سنجش در پارچه‌­های هوشمند Loomia کمک کند درحالیکه انعطاف‌ پذیر، قابل شستشو، قابل خشک شدن و مفیدتر هستند.

جایی که بلاک چین (Blockchain)می‌­آید، درواقع استفاده از برخی داده‌‌ها و اطلاعاتی است که منسوجات در آینده به برند­ها تحویل می‌­دهند و برند­ها با استفاده از این اطلاعات می‌­توانند تصمیم‌­گیری‌­های بهتری نسبت به محصول مورد نظر خود داشته باشند.

پس از مرحلۀ  فروش ، اکثر برندها نمی‌­دانند که چه اتفاقی برای محصولاتشان می‌­افتد. شما میلیاردها دلار برای تولید محصولی هزینه می‌­کنید اما مکانیسم بازخورد پویایی برای شما وجود ندارد. شما آن را می‌­فروشید و به نوعی امیدوار هستید که کسی نظرسنجی شما را پر کند ، شما رسانه‌­های اجتماعی را دنبال می‌­کنید تا ببینید چه چیز مرسوم است ، سپس سال آینده یک تن از آن را تولید می‌­کنید و روند فروش را حدس می‌­زنید.

لیریانو:"این روند بسیار ناکارآمد و بیهوده است که  منجر به از دست رفتن 100 میلیارد دلار در سال از صنعتی می شود که 325 میلیارد دلار ارزش دارد. بنابراین ، اگر شما ریاضی بدانید ، این مقدار تقریباً یک سوم است و این یک شکست به دلیل کمبود اطلاعات است. "

داده‌ها از انواع نمونه‌­های Loomia که اکنون در دسترس است آغاز می‌­شود ، مانند بوت­‌هایی که می­‌توانند در  دمای خیلی سرد پاهای پوشنده را گرم نگه دارند ولباس‌هایی با چراغ برای کارگران ساختمانی که در شب کار می‌­کنند و شلوارهای شب نما برای استفاده در شب که دیگر برای دیده شدن و ایمن بودن به انعکاس نور ماشین وابسته نیستند. مثلاً اگر پارچه­‌ای حساس به لمس در داخل صندلی سرنشین اتومبیل قرار گیرد ،اطلاعاتی که از آن بدست آمده است ممکن است بتواند تأثیر و حتی زاویۀ یک حادثه رانندگی را نشان دهد. اطلاعات بدست آمده از این تکنولوژی نساجی می‌­تواند به تصمیمات تجاری برندها جهت دهد.

یک برند تجاری ممکن است یک ژاکت چرمی بفروشد و هرگز نداند که مصرف کننده در چه محیطی آن را می‌پوشد و یا هر چند وقت یکبار پوشیده است، با این وجود 10 هزار واحد دیگر تولید می‌­کند و بالقوه با موجودی اضافی رو به رو شود. با استفاده از فناوری Loomia’s Tile ، که با لایۀ الکترونیکی برای جمع‌آوری داده‌­ها کار می‌­کند ، این برند می‌­تواند به طور منطقی بداند که مصرف کننده درچه دمایی و حتی چندبار در هفته از ژاکت استفاده می‌­کند.

لیریانو:"بگذارید بگوییم این ژاکت زمستانی که شما امیدوار بودید زیر 40 درجه پوشیده شود هرگز زیر 60 درجه پوشیده نخواهد شد. این موضوع می‌­تواند از نظر گرمتر کردن پوشش ، بازخورد بسیار جالبی ایجاد کند. "

بلاکچین (Blockchain) یک روش غیرمتمرکز به مصرف‌ کننده ارائه می‌‌دهد تا این داده‌­ها را به برندهای تجاری که از آن‌ ها خریداری کرده اند، به اشتراک بگذارند.

اما این سوال مطرح می‌­شود که آیا مصرف ­کنندگان از این محصول و فناوری به کار رفته استقبال می‌­کنند:؟

اگراز لیریانو بپرسید ، جواب یک بله ساده است.

وی گفت: "برچسب­‌های لباس توانایی ردیابی شما را ندارند. ، همچنین وی افزود اینکه به لباستان اجازه دهید اطلاعات شما را جمع آوری کند گزینه‌­ای برای انتخاب مصرف کننده است که می‌­توانند به راحتی آن را کنار بگذارند. با این حال ، او گفت ،"بیشتر مصرف کنندگان برای اینکه بگویند"هی، سلام ، من امروز کت چرمی پوشیدم." تشویق می‌­شوند.

بلاکچین به مصرف‌­کنندگان این امکان را می‌­دهد تا اطلاعات خود را که برندها می‌­خواهند از آن بهره‌­مند شوند را کنترل کنند.

لیریانوگفت: ” سیستم این پارچه به کاربر اجازه می‌­دهد که اطلاعات خود را به اشتراک بگذارد، و سپس می‌­توانند این اطلاعات را به برند بفرستد، که این تبادل اطلاعاتی منجر به وفاداری به برند و به نوعی باعث ایجاد یک دایرۀ ارتباطی می‌­شود.” این انگیزه می‌­تواند در نهایت به شکل سود برای کسانی باشد که تمایل به اشتراک گذاری اطلاعات خود را دارند” و این واقعاً بازار برد-برد هیجان‌ انگیزی را برای برند و کاربر ایجاد می‌­کند.”

مرجع:

sourcingjournal.com

nasaji.com

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز