جنگ بین روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر صنعت منسوجات و پنبه


جنگ بین روسیه و اوکراین در بازارهای جهانی، به ویژه در بخش انرژی، تحولی گسترده را ایجاد کرده است. قیمت نفت خام حدود 104 دلار در هر بشکه معامله می‌شود که مطمئناً بر بازارهای سهام، کالاها و قیمت فلزات تأثیرگذار خواهد بود. مهم‌تر از آن، تأثیری بر روان مصرف کننده و قدرت خرید آن‌ها نیز دارد که برای صنعت منسوجات جهانی مهم و قابل توجه است.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه واکنش‌های فوری نشان داده‌اند که همچنان در حال تشدید و افزایش است. این امر بر قیمت نفت خام و گاز طبیعی تأثیر گذار خواهد بود زیرا روسیه صادرکنندۀ اصلی این کالاها به کشورهای اتحادیه‌ی اروپا مانند آلمان است. همچنین ممکن است به سرعت شاهد تقویت دلار و به دنبال آن در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش قیمت‌های واردات از ایالات متحده باشیم.

بازار پنبه که عرضۀ محدودی را تجربه می‌کند، به دلیل تقاضای نامشخص و اثرات موج‌دار ناشی از افزایش قیمت انرژی، شاهد عدم اطمینان و نوسانات بیشتری خواهد بود. مهم‌تر از آن، از آنجایی که بسیاری از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا به گندم و محصولات انرژی روسیه وابسته هستند و اوکراین سبد نان اروپا است، افزایش قیمت این کالاها بر بازارهای کلی و اعتماد مصرف کننده تأثیر خواهد گذاشت.

ولموروگان شانموگام، مدیر کل کارخانۀ  Aruppukottai، Jayalakshmi Textiles مستقر در هند گفت: "بازار نوسان بیشتری خواهد داشت." Jayalakshmi Textiles یک کارخانۀ ریسندگی نخ‌ 100٪ پنبه با 72000 دوک نخ ریسی برای نخ‌های ظریف است که به بازار منسوجات خانگی عرضه می‌شود. هند منسوجات خانگی پنبه‌ای را به کشورهای اتحادیه اروپا مانند آلمان صادر می‌کند و بحران در آن بخش از جهان بر صادرات و مصرف منسوجات تأثیر گذار خواهد بود.

قیمت پنبه در ماه‌های اخیر روند صعودی داشته است. در هفته‌های اخیر، جنگ بین روسیه و اوکراین بازارهای کالا را تحت تاثیر قرار داده است. در 20روز گذشته، قیمت تحویلی کارخانۀ پنبه MCU-5 از 78000 روپیه (356 کیلوگرم) به سطح فعلی خود به 83000 روپیه(356 کیلوگرم) رسیده است. ولموروگان شانموگام افزود: با وضعیت فعلی جهانی، بی اطمینانی افزایش خواهد یافت. ولموروگان شانموگام افزود: با افزایش قیمت بنزین، مصرف‌کنندگان توجه بیشتری به خرید اقلام نساجی خواهند داشت که ممکن است بر صادرات نساجی تأثیر بگذارد.

تقاضا و قیمت منسوجات نه تنها به قیمت پنبه و مواد اولیه بستگی دارد بلکه عوامل دیگری مانند صلح و امنیت منطقه‌ای نیز بر علاقۀ مصرف‌کنندگان به خرید اقلامی مانند منسوجات تأثیر‌گذار است که به شدت به مخارج اختیاری خانواده‌ها وابسته است.

متخصصان صنعت نساجی در حالی که انتظار نوسانات بالا در بازار را دارند، باید برنامه‌ریزی دقیقی برای ذخیره‌سازی مواد اولیه ، هزینه‌های حمل و نقل و عملیاتی داشته باشند.

با توجه به اینکه تحریم‌های اقتصادی سخت‌تر بر روسیه، به زودی اعمال می‌شود، مهم است که شاهد واکنش بخش‌های کالایی و مالی و تأثیر آن بربخش‌های تولیدی و نساجی باشیم.

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز

مرجع: indiantextilejournal.com