الیاف میکروفایبر چیست؟


میکروفایبر یک پارچۀ مصنوعی متشکل از الیاف فوق­‌العاده ریز است. این الیاف عموماً دارای قطر کمتر از 10 میکرومتر و دارای وزن دنیرکمتر از 0.7 D هستند. میکروفایبرها در مقایسه با تک رشته‌های ابریشم که در حدود ۱ D وزن دارند، به یکی از نازک ترین شکل‌­های الیاف نساجی در جهان تبدیل گشته‌­اند.

این الیاف به دلیل کاربرد فراوانی که در زمینۀ تمیزکاری دارند بسیار محبوب هستند. میکروفایبرها دارای لطافت و نرمی بی نظیری هستند که همین امر منجر به ظهور لباس  و اکسسوری‌­های تولید شده از میکروفایبرها شده است. از دیگر ویژگی­ میکروفایبرها می­‌توان به دوام بالا، قابلیت جذب مناسب و دافع آب بودن، اشاره کرد. به دلیل کیفیت الکترواستاتیکی چشمگیر میکروفیبرها، از آن ها به عنوان یک مکانیزم فیلتراسیون خوب استفاده می‌­شود. امروزه علاقۀ زیادی به استفاده از این پارچه‌­ها در ماسک­‌های محافظ صورت، در میان افراد شکل گرفته است.

باگذشت زمان، تولیدکنندگان پارچه انواع مختلفی از پارچه‌­های میکروفایبر را تولید کرده‌­اند و همچنان کاربردهای جدیدی برای این پارچه در صنایع مختلف در حال شکل‌گیری است. میکروفایبرها با وجود مزیت‌های فراوانشان، تأثیر منفی قابل توجهی بر محیط زیست دارند.

الیاف میکروفایبر چگونه تولید می­‌شوند؟

اکثر پارچه­‌های میکروفایبر از ترکیب پلی استر و پلی آمید (نایلون) تشکیل شده­‌اند. تولید کنندگان منسوجات این دو الیاف را جداگانه تولید و سپس با استفاده از گرما آن‌­ها را با هم ترکیب می‌­کنند.

1.     ذوب ریسی: در ابتدا، میکروفایبرها به دلیل سایز کوچکی که دارند می‌­بایست توسط یک لولۀ فلزی بلند اکسترود شوند.

2.     خنک سازی: در این مرحله الیاف پلی استر حاصل، ابتدا خنک شده و سپس با رشته‌­های باریک الیاف پلی آمید، توسط گرما ترکیب می‌­شوند.

3.     رنگرزی: سپس میکروفایبرها رنگ می‌­شوند یا به منظور بهبود مقاومت در برابر حرارت یا ایجاد ویژگی‌­های مطلوب دیگر، تحت فرایندهای شیمیایی قرار می‌­گیرند.

4.     تکمیل: سرانجام میکروفایبرهای تکمیل شده، در یک ورقۀ بلند از پارچه بافته می‌­شوند.

 

ساختار میکروفایبرها

به دلیل استحکام کششی نسبتاً بالای پلی استر می‌­توان آن را به فرم‌های  بسیار متنوعی در آورد. هستۀ اکثر میکروفایبرها پلی استر است و معمولاً ستاره‌ای شکل هستند.

تولیدکنندگان پارچه، پلی آمید را در فواصل بین "نقاط" الیاف پلی استر قرار می‌­دهند. چگالی پلی آمید به طور قابل توجهی کمتر از پلی استر است و مقاومت کششی کمتری نیز دارد. به همین دلیل نمی­‌توان اشکال پیچیده­‌ای از پلی آمید تولید کرد، اما از این الیاف می‌­توان به عنوان مادۀ پرکنندۀ ایده آل استفاده کرد.

پلی استر ساختار میکروفایبرها را ایجاد کرده و الیاف  پلی ­آمید باعث حجیم شدن آن­‌ها می‌­شوند. زمانیکه از میکروفایبرها برای تمیزکاری استفاده ­شود، پلی استر وظیفۀ مالش روی سطح را دارد در حالی­که پلی آمید عامل جذب است و ضخامت پارچه را بهبود می­‌بخشد.

کاربرد میکروفایبرها

میکروفایبرها کاربردهای گسترده­‌ای دارند که به توضیح چند مورد می‌­پردازیم.

تمیزکاری

پارچه‌­های میکروفایبر به دلیل طراحی منحصر به فردشان می‌­توانند چرک و کثیفی بیشتری را نسبت به پارچه‌­های دیگر، جذب کنند.

تحقیقات علمی، اظهار داشتند که حتی ممکن است پارچه‌های میکروفایبر در از بین بردن ویروس و میکروب‌­های خطرناک از سطح هم مفید باشند.

لوازم منزل

از آنجایی که میکروفایبرها بسیار جاذب و بادوام هستند، از آن‌ها برای تولید انواع حوله استفاده می‌­شود، از ملحفه‌­های حمام گرفته تا حوله‌­های آشپزخانه و دستشویی، حوله‌­های میکروفایبر بسیار محبوب هستند.

به دلیل جذب و نرمی بی‌نظیر میکروفایبرها، به ندرت از آن‌­ها برای تهیۀ ملحفه و روبالشتی نیز استفاده می‌شود. تولیدکنندگان مبلمان به دلیل ترکیب قابلیت جذب و نفوذ ناپذیری رطوبت، گاهی از این الیاف به عنوان مادۀ تودوزی مبلمان استفاده می­‌کنند. میکروفایبرها همچنین یک مادۀ نسبتاً رایج برای فرش و پتو نیز هستند.

صنعت

میکروفایبرها به دلیل ویژگی الکترواستاتیک بسیار خوبی که دارند به عنوان الیاف مناسب برای فیلتراسیون­‌های صنعتی استفاده می‌­شوند. برخی از پیمانکاران و سازندگان ساختمان نیز به دلیل تراکم بالای این الیاف، از آن­‌ها به عنوان مادۀ عایق نیز استفاده می‌­کنند.

پوشاک و اکسسوری

 نرمی ، دوام و خاصیت جذب رطوبت  میکروفایبرها، آن ها را به پارچه‎‌­ای مناسب برای تولید  پوشاک و اکسسوری تبدیل کرده است. میکروفایبرها بیشتر برای تولید دامن و کت زنانه استفاده می­‌شوند، همچنین  مقاومت خوبی در برابر لکه‌­ها نیز دارند. انواع خاصی از میکروفایبرها برای تولید محصولات چرمی مانند کمربند، کیف پول، کیف دستی و... استفاده می‌­شوند.

انواع میکروفایبرها

·        میکروفایبر با بافت تخت[1]

·        میکروفایبر با بافت شکافی[2]

·        میکرومودال[3]

·        اولتراسوییت[4]

·        پرولن[5]

·        تری میکروفایبر (پارچۀ حوله ای میکروفایبر)[6]

·        میکروفایبر با بافت وافل[7]

·        میکروفایبر شنیل[8]

·        میکروفایبر سوییت[9]

تاثیر پارچه­‌های میکروفایبر بر محیط زیست

پارچه­‌های میکروفایبر تاثیرات منفی قابل توجهی بر محیط زیست به جای می‌­گذارند. حتی اگر میکروفایبرها بخش اندکی از منسوجات مصنوعی را شامل شوند اما باز هم سراسر چرخۀ تولید این محصول با آلودگی همراه است. تولید پلی استر و پلی آمید شامل انواع مواد شیمیایی سمی و مصنوعی است که دفع صحیح آن‌ها یا خیلی دشوار است و یا کاملاً غیرممکن. پارچۀ میکروفایبر در حین استفاده ، میکرو الیاف پلاستیکی را به درون هیدروسفر آزاد می‌­کنند که باعث آلودگی آب ها و آلودگی پلاستیکی می‌­شوند. این الیاف پس از پایان عمرشان، محل دفن زباله را کاملا آلوده می‌­کنند چراکه پلی استر و نایلون هیچ کدام تجزیه پذیر نیستند.



ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز

مرجع: sewport.com



[1] Flat-weave microfibre

[2] Split-weave microfibre

[3] Micromodal

[4] Ultrasuede

[5] Prolen

[6] Terry microfibre

[7] Waffle weave microfibre

[8] Chenille microfibre

[9] Suede microfibre