آگرو تکستایل‌ها، منسوجاتی با کارایی و پتانسیل بالا


 

آگرو تکستایل­‌ها (منسوجات کشاورزی) شامل طیف وسیعی از پارچه‌های بافته شده تاری پودی، بی بافت و بافته شدۀ حلقوی می‌­شوند، که قابلیت استفاده در جنگل‌داری، کشاورزی، باغبانی، محوطه‌سازی، گل‌کاری و آبزی پروری را دارند. از قدیم الایام، منسوجات در زمینۀ کشاورزی برای فرآیندهای تولید مواد غذایی و به طور گسترده در صنعت ماهیگیری در قالب محصولاتی مانند تور، طناب و ریسمان مورد استفاده قرارمی­‌گرفتند. منسوجات همچنین به منظور حفاظت و پوشش محصولات در زمین­‌های کشاورزی نیز کاربرد داشتند.

انقلاب کشاورزی و استفاده از تکنیک‌های مدرن، استفاده از منسوجات را در راستای ارائۀ راه‌حل‌های متنوع جهت جلوگیری از رویش علف‌های هرز، تثبیت خاک، سد و حفاظت در برابر حشرات، محوطه‌سازی، فرسایش خاک و محافظت در برابر یخبندان سوق داده است. منسوجات کشاورزی نقش مهمی در تامین تقاضای تولید مواد غذایی از منابع محدود، به ویژه کشورهای در حال توسعه که جمعیت آن‌ها در حال افزایش است، ایفا می­‌کند.

افزایش جهانی جمعیت و تقاضای فزاینده برای سبزیجات و میوه­‌جات بهتر و با کیفیت، محرک اصلی رشد منسوجات کشاورزی است. به گفتۀ سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، ظرفیت تولید غذا در جهان باید تا سال 2050 نسبت به سطح فعلی 70 درصد افزایش یابد تا بتواند نیاز جمعیت را براورده کند. بر اساس چنین ارقام و آماری، آینده پتانسیل بسیار زیادی برای پارچه ها و محصولات نساجی آگرو ایجاد کرده است.

اکثر آگرو تکستایل‌­ها که در کشاورزی و باغبانی استفاده می‌­شوند دارای ویژگی­‌هایی مانند توانایی محافظت از محصول در برابر اشعه خورشید و اشعۀ ماوراء بنفش، میکروارگانیسم‌ها، احتباس آب هستند و همچنین نیاز به تجزیۀ زیستی کامل دارند. آگروتکستایل‌­ها در برابر سایش مقاوم، سبک وزن، انعطاف پذیر و دارای استحکام کششی بالایی هستند که آنها را به گزینه­‌ای مناسب برای افزایش عملکرد و کیفیت کشاورزی تبدیل کرده است.

رایج ترین الیاف مورد استفاده برای منسوجات آگرو، الیاف مصنوعی هستند. پلی استر، پلی اتیلن (PE)، پلی پروپیلن (PP)، نایلون و سایر پلیمرهای مصنوعی در اشکال مختلف مانند نخ نواری، تک رشته­‌ای و نخ­‌های چند رشته­‌ای برای تولید تورهای پرنده، ضد آفتاب، محافظت در برابر تگرگ، تور برداشت و ... استفاده می‌شوند. منسوجات بی‌بافت اسپان باند برای رشد گیاهان و ورق‌های پلی اتیلنی برای خاک پوش نیز از کاربردهای رایج منسوجات در کشاورزی هستند. جدای از این­‌ها، الیاف طبیعی مانند پشم، جوت، الیاف coir، سیسال، کنف و کتان نیز در منسوجات کشاورزی به دلیل خاصیت حفظ رطوبت، استحکام خوب در هنگام تر شدن و درصد تجزیه پذیری زیستی آن‌ها در منسوجات کشاورزی استفاده می‌­شوند.

سایه بان­‌ها یکی از قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین کاربردهای منسوجات در این زمینه است. انواع مختلف پارچه‌های بافته شده بسته به نیاز خاص گیاه، درجات مختلفی از سایه را ایجاد می­‌کنند. گلخانه‌های ساخته شده با پارچه‌های سبک بی‌بافت  برای ایجاد شرایط آب و هوایی میکرو جهت رشد سریع‌تر گیاهان و تولید محصول با کیفیت بهتر استفاده می‌شوند. با توجه به نیازهای خاص گیاه می­‌توان دما، رطوبت، نور، هوا و حتی جریان آب را کنترل کرد.

سایه بان­‌های  پلی پروپیلنPP محصولاتی هستند که بیشترین استفاده را در منسوجات کشاورزی دارند. این رزین با مواد افزودنی و رنگدانه‌هایی پردازش می‌شود که به مقاومت در برابر اشعه خورشید و هوا کمک می‌کند. برای درجه بالایی از مقاومت در برابر نور خورشید از رنگدانه سیاه برای سایه بان­‌های کشاورزی استفاده می­‌شود. توری‌های اکسترود شده از نوع دو محوری PP که دارای رنگدانه سبز یا سیاه هستند برای افزایش تولید چمن استفاده می­‌شوند. توری­‌های پیشرفته مانند اینها زمان برداشت را کاهش می‌دهند همچنین باعث بهبود قابلیت جابجایی، کاهش هزینه آبیاری و نگهداری نیز می‌­شوند.

علاوه بر این، منسوجات کشاورزی برای آبیاری باغ ها و مناظر نیز مورد استفاده قرار می­‌گیرند. پارچه‌های اسپان باندPE با چگالی بالا و منافذ ریز به شکل لوله برای آبرسانی مؤثر گیاهان طراحی شده‌اند. این لوله ها ممکن است به صورت لایه‌­ای در کنار گیاه قرار گیرند و یا چند اینچ در زیر خاک برای آبیاری مداوم به ریشه­‌های گیاه دفن شوند. الیاف بسیار ظریف موجود در پارچه باعث می­‌شود که قطرات آب به صورت یکنواخت از لوله خارج شوند.

منسوجات کشاورزی به عنوان یک صنعت آنقدر توسعه یافته است که امروزه از منسوجات غیر بافته به عنوان جایگزینی برای فیلم‌های پلاستیکی، شیشه و کاه که در ابتدا برای جلوگیری از یخ زدگی محصولات کاربرد داشتند، استفاده می­شود . پوشش‌های زراعی در ابتدا از پنبه تشکیل می‌شدند، اما اکنون محصولات و مزارع به خوبی به پوشش‌های ردیفی بی بافت پاسخ می‌دهند و از محصولات در برابر یخبندان  محافظت می‌کند و بازده مناسبی برای کشاورزان دارد.

چنین استفادۀ نوآورانه‌­ای از منسوجات در کشاورزی و زراعت،  منسوجات کشاورزی را به سمت یک تجارت بالقوه رو به رشد سوق داده است. امروزه کشاورزانی که از هزینه‌ها و گرانی رنج می­‌برند، به دنبال راه‌­های مطمئن تر برای حفاظت از محصولات کشاورزی خود هستند. نسل جدید کشاورزان افراد تحصیل‌کرده و آگاه هستند که به تکنیک‌های قابل‌اعتمادتری که می‌تواند به آنها در تولید محصولات بهتر و باکیفیت کمک کند، روی می‌­آورند و در عین حال هزینه‌ها و نگهداری را کاهش دهند. آگرو تکستایل­‌ها این قابلیت را برای آن‌­ها ایجاد کرده است. صنعت آگرو تکستایل­‌ها راه حل‌­های اقتصادی و عملی برای افزایش تولید محصول، جلوگیری از خشک شدن خاک و کاهش نیاز به آفت کش ها، کودها، آب و انرژی را ایجاد کرده است.

ترجمه: دپارتمان نساجی آرمان شیمی افروز

مرجع: Fibre2fashion.com